Vivendi toont zich ambitieus
Vivendi heeft na de verkoop van activiteiten (zoals in 2014 Maroc Telecom en het Franse SFR en in 2015 het Braziliaanse telecombedrijf GVT) nog twee grote bedrijfsonderdelen over, te weten muziek en betaaltelevisie (inclusief film). Het bedrijf is ondertussen wel weer in nieuwe activiteiten gestapt, zoals games en web-diensten en een ticketbureau, maar die stellen met een aandeel van 3% in de jaaromzet nog niet veel voor.
De muziekactiviteiten lijken de zwaarste periode achter de rug te hebben, nu het verlies aan omzet door de terugval van vaste muziekdragers (cd’s) wordt gecompenseerd door de inkomsten van internetmuziekdiensten (streaming). De consument blijkt steeds meer bereid om te betalen voor de muziek, getuige het snel stijgende aantal abonnementen voor de diensten.
De jaaromzet bij de divisie Universal Music Group steeg in 2016 met 3%, naar €5,3 mrd. Het operationeel resultaat (ebitda) steeg er met ruim 5%, tot €747 mln. De andere grote divisie Canal+ Group, (betaaltv) had in 2016 minder succes. De omzet nam met ruim 4% af, naar €5,3 mrd en het operationeel resultaat met 44%, naar €303 mln. De nettowinst van alle activiteiten daalde met 35%, tot €1,26 mrd.
De problemen liggen bij Canal+ Group op de thuismarkt. Frankrijk vormt bij betaaltelevisie tweederde van de omzet van de divisie, en juist daar daalde de omzet met 6% door een afname van het aantal abonnees en van de advertentie-inkomsten. De andere ‘bloeder’ was Studiocanal, de filmafdeling van de Group. Dit was vooral het gevolg van een bijzonder succesvol 2015. Naar het einde van het jaar bespeurde Vivendi in Frankrijk een lichte verbetering. Volgens ons kwam die niet tot uiting in de cijfers.
Niettemin verwacht Vivendi voor 2017 een algehele omzettoename van 5% en een stijging van de ebita van 25% (operationeel resultaat zonder depreciaties). Vivendi heeft herstructureringen doorgevoerd bij Canal+, maar wij vinden het bedrijf te optimistisch: verkopen dus, ook gezien de k/w van 24,1.
Lees ook: Vivendi nog niet op de juiste winstkoers
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.