Ahold Delhaize kan in 2017 oogsten
Op de vruchten van de fusie tussen Ahold en Delhaize moeten we nog even wachten. De fusiekosten waren in 2016 met €220 mln nog aanzienlijk hoger dan de baten; er was voor €22 mln aan synergievoordelen. In 2017 moet dit beeld anders zijn. Verwacht worden circa 120 mln aan fusiekosten en €220 mln aan synergie-effecten. Die laatste moeten in 2019 tot €500 mln zijn gestegen, terwijl er dan geen fusiekosten meer zijn. De door de toezichtsautoriteiten gewenste verkoop van filialen in de VS is inmiddels afgerond. Die in België moet nog vorm krijgen.
De VS hebben bij Ahold Delhaize een omzetaandeel van bijna 63%. De rapportage staat toe om de Amerikaanse activiteiten van beide aparte ondernemingen met elkaar te vergelijken. En dan deed Delhaize het beter, met een autonome omzetgroei (dus exclusief alle bijzondere kosten en inkomsten) van 2,1%. Bij de Aholdwinkels was dat 0,7%. De Amerikaanse markt heeft last van prijsdeflatie die de omzet drukt. Bovendien moet Wal-Mart zich herstellen en is deze keten met zijn prijsconcurrentie een lastiger concurrent dan ooit. Daarnaast drukt de toenemende internetverkoop de prijzen. Ten slotte maakt het uit in welke regio wordt gewerkt: sommige regio’s kennen meer concurrentie. De autonome operationele marge (ebit) is bij de Aholdactiviteiten met 4% (was in 2015 ook 4%) weer hoger dan bij Delhaize, met 3,5% (was 3,4% in 2015). Bij Delhaize worden filialen gerestyled.
Markten buiten de VS
Ahold verraste in Nederland en Delhaize in Centraal- en Oost-Europa. In Nederland kwam de autonome omzetgroei in het vierde kwartaal uit op een excellente 6,6%. Dit kwam deels door de internetverkopen van Bol.com. Ook de autonome operationele marge was met 5% beter dan in 2015 (4,6%). Over het hele jaar genomen vertoonden omzet en marge eveneens een verbetering. Ahold won aan marktaandeel (van 35,0% naar 35,2%).
In België vertoonde Delhaize over het jaar genomen wel een hogere autonome omzetgroei dan in 2015 (0,2% tegen 1,7%), maar gedurende het jaar vertraagde die groei, tot zelfs -0,9% in het vierde kwartaal.
Aanzienlijk beter deden de oud-Delhaize-activiteiten het in Centraal- en Oost-Europa. De autonome omzetgroei vertoonde er weliswaar gedurende het jaar ook een vertraging, maar de groei verdubbelde toch (van 2,5% naar 5,5%), en dat bij een margestijging van 3,8% naar 4,2%.
Balans
Op de winst- en verliesrekening van 2016 laat de fusie nog flinke sporen na. De omzet van Ahold Delhaize steeg met 30%, tot €49,7 mrd. Het operationeel resultaat nam met 20% toe, naar €1584 mln. De financiële uitgaven stegen echter flink, wat de hoofdoorzaak was van de winstdaling. De nettowinst nam daardoor met ruim 2% af, naar €830 mln.
2017 moet het eerste oogstjaar worden. Naast de normale operaties waarvan enige groei verwacht kan worden, vallen er fusiekosten weg en komen er synergievoordelen bij. Ahold verhoogde dan ook het dividend tot €0,57. Het pro forma dividend over 2015 (berekening van Bloomberg alsof Ahold Delhaize ook in 2015 bestond) bedroeg €0,5525 per aandeel. Het dividend wordt dus met 3,16% verhoogd. Dat levert een dividendrendement op van 2,74%.
De analistenschatting van de nettowinst per aandeel over 2017 staat nu op €1,32, terwijl 2016 €1,05 opbracht. Die nettowinst over 2017 levert een k/w van 15,7 op. De koers van het aandeel bleef het afgelopen jaar duidelijk achter bij de ontwikkeling van de AEX-index (zie grafiek). Voor 2017 kan een meer parallel koersverloop verwacht worden. Wij handhaven ons houdadvies.
Jaarcijfers | ||
In mrd € | 2016 | 2015 |
Omzet | 49,7 | 38,2 |
Operationeel resultaat (ebit) | 1,6 | 1,3 |
Nettowinst | 0,8 | 0,9 |
Lees ook: Plussen en minnen bij Ahold
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.