Column: dividend is het mooiste wat er is
De eerste regel is dat het dividend elk jaar moet stijgen met een percentage dat ruim boven dat van de inflatie ligt. De afgelopen vijf jaar is het dividend van Unilever met gemiddeld 7,3% per jaar omhoog gegaan. Op de lange termijn stijgen de aandelenkoersen evenveel als de dividendverhogingen van de aandelen. Het gevolg is dat het dividend van Unilever in de afgelopen twintig jaar constant tussen de 3 à 4% per jaar zit. Het totaalrendement komt daarmee uit op rond de 10% per jaar. Het rendement kan nog verder omhoog wanneer de belegger de dividenden gebruikt om nieuwe aandelen Unilever te kopen. De belegger krijgt dan zelfs elk kwartaal een hogere uitkering! Dit komt omdat Unilever elk kwartaal dividend uitbetaalt en die herinvestering zorgt er voor dat de uitkering elk kwartaal verder stijgt.
De tweede regel is voor mij dat de pay-outratio altijd onder de 80% moet uitkomen. Alleen dan zal het mooie rendement ook in de toekomst stand houden. De pay-out ratio is de verhouding tussen de winst en de dividenduitkering. Dit verhoudingsgetal staat op 70%. Bij alles onder de 80% ben ik ervan overtuigd dat het dividend in het volgende kalender jaar opnieuw met een percentage zal stijgen dat ruim boven de inflatie ligt.
Mijn derde regel betreft de balans. Een bedrijf moet sterk genoeg zijn om een financiële crisis zonder moeite te overleven. Met €3,8 mrd cash op de balans en een jaarlijkse free cash flow van €5,5 mrd is een schuld van €16,4 mrd voor Unilever goed te behappen. Ik wist natuurlijk niet dat 3G Capital en Kraft ervoor zouden zorgen dat Unilever dit jaar al 16% zou winnen, maar ik vind het absoluut niet vreemd dat andere bedrijven achter het mooiste Nederlandse pareltje aan zouden gaan. Mijn angst is dat Unilever zelf een grote acquisitie gaat doen om zichzelf tegen overnames te beschermen. Als dat gebeurt, dan eindigt onze liefde.
Lees ook: Technische Analyse Altice
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.