AkzoNobel is nog niet van PPG af
De kans dat het tot een volledige overname komt is klein. AkzoNobel kan beter op eigen kracht meer waarde creëren, In afwachting van een volgende zet van PPG blijft het houdadvies van kracht.
Het is wachten op een nieuwe zet van PPG nu AkzoNobel een eerste overnamebod van de hand heeft gewezen. Volgens de onderneming is de prijs van €83 per aandeel die het Amerikaanse concern wil betalen te laag en is een transactie niet in het belang van aandeelhouders, klanten en personeel.
Het bedrijf zet alle zeilen bij om een zo hoog mogelijke dijk op te werpen tegen de interesse uit de Verenigde Staten, onder meer via gesprekken met aandeelhouders, werknemersorganisaties en politici. Investeerder Southeastern Concentrated Value (SCV), die een klein belang heeft in het beursfonds, riep het bedrijf eind vorige week echter al op om in gesprek te gaan met PPG. De beste verdediging is dan ook om duidelijk te laten zien dat Akzo Nobel op eigen kracht meer waarde kan creëren. De onderneming slaagt er de afgelopen jaren goed in om de kosten in de hand te houden en in het huidige marktklimaat zijn er niet veel mogelijkheden om binnen de huidige strategie de marge op te voeren of om de omzetgroei naar een hogere versnelling te schakelen.
Operationele verbetering
In reactie op het bod maakte AkzoNobel bekend dat het de mogelijkheden onderzoekt om de divisie Specialty Chemicals (jaaromzet €4,8 mrd en ebit €629 mln) af te splitsen. Een dergelijke zet is een goede opstap richting een hogere waardering. Met een koersstijging van ruim 19% sinds het bekend worden van het afgewezen overnamebod, nemen beleggers echter veel meer een voorschot op een nieuwe zet van PPG dan op een operationele verbetering bij AkzoNobel. Die kans is overigens behoorlijk groot. Het is namelijk geen toeval dat PPG juist nu een poging waagt om de branchegenoot in te lijven. De economie van de Verenigde Staten heeft het herstel enkele jaren eerder ingezet dan die van Europa en bedrijven hebben dan ook alle gelegenheid gekregen om de balans te versterken. Het hoogtepunt in de cyclus kenmerkt zich door een toename van het aantal overnames en een extra voordeel is dat de dollar sinds begin 2014 met bijna 25% is gestegen ten opzichte van de euro. Hierdoor is de drempel voor Amerikaanse ondernemingen om Europese branchegenoten in te lijven een stuk lager komen te liggen. Bij het bod van PPG speelt bovendien mee dat de consolidatieslag binnen de verfindustrie een beslissende fase ingaat. Nog geen jaar geleden maakte Sherwin-Williams bekend dat het ruim $9 mrd wilde betalen voor branchegenoot Valspar. De omvang van de nieuwe combinatie komt dicht in de buurt van die van marktleider PPG. Via het bod op AkzoNobel geeft het concern aan dat het de toppositie wil verdedigen en op zoek is naar extra schaal- en synergievoordelen.
Heel kleine kans van slagen
De kans dat het daadwerkelijk tot een volledige overname komt is echter heel klein. De grote vertragingen bij de aankoop van Valspar door Sherwin-Williams – die nog steeds niet is afgerond – geven aan dat toezichthouders er scherp op letten dat er in alle marktsegmenten voldoende concurrentie blijft bestaan. De bedrijven zouden vrij veel activiteiten moeten afstoten, wat ten koste gaat van de voordelen van de transactie.
De waarde die PPG gezien het eerste bod hecht aan de toppositie binnen de sector, doet vermoeden dat de onderneming niet terugdeinst voor een nieuwe overnamepoging. Het Amerikaanse analistenkantoor Bernstein berekende dat er een kans van 50% is dat PPG de prijs verhoogt naar €93 per aandeel. Dat zou een goed moment zijn om afscheid te nemen van het Nederlandse aandeel, aangezien dat waarschijnlijk het startsein vormt voor een periode met veel onzekerheid over verzet tegen de transactie en over de eisen die toezichthouders aan de combinatie stellen. In afwachting van een volgende zet van PPG blijft het houdadvies voor AkzoNobel van kracht.
Lees ook: Groeiplan Accell ambitieus
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.