Carrefour overtuigt niet
Bij een k/w van 13,2 blijven we gezien de omzet- en winstontwikkelingen bij ons verkoopadvies.
Jaarcijfers | ||
In mrd € | 2016 | 2015 |
Omzet (met benzine) | 78,8 | 78,9 |
Operationeel Resultaat (ebit) | 2,35 | 2,45 |
Nettowinst | 1,03 | 1,11 |
Dividend per aandeel (in €) | 0,70 | 0,70 |
Lees ook: Carrefour toont over de hele linie verbetering
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.
Carrefour doet verwoede pogingen zich aan te passen aan de consumentenwensen. Dat ging in 2016 gepaard met een relatief forse winstdaling.
Het Franse Carrefour ondervindt problemen bij het winstgevender m aken van de activiteiten. Het bedrijf was relatief laat met het opzetten van e-commerce en kent problemen in meerdere landen, waaronder thuismarkt Frankrijk. Er zijn verschillende initiatieven opgezet om de operationele prestaties te verbeteren. Zo wil het bedrijf dat het aandeel van de hypermarkten, de ultragrote winkels waar de verkoop van andere producten dan voeding en drank de boventoon voert, kleiner wordt: van 58% van de omzet in 2012 en 51% in 2016 naar minder dan 50% in 2019. Er zijn dus al vorderingen gemaakt. Carrefour wil tot en met 2019 circa 2600 nieuwe winkels openen. Daarbij valt de nadruk vooral op de kleinere winkels (+1900) en in minder mate ook op de supermarkten (+500). Klanten zijn volgens Carrefour geneigd meer te kopen als er verschillende typen winkels tot hun beschikking staan. De bouw dan wel acquisitie van dit soort winkel(keten)s en de ombouw van de eigen winkels vergt veel investeringen. Dat laatste geldt ook voor de digitalisering van de verkopen. Voor e-commerce (online verkopen) geldt echter vooral dat de operationele marges lager zijn dan die van de offline winkelverkopen.
Jaarresultaat
De jaaromzet zonder benzine daalde met 0,4%, naar €76,6 mrd. Het probleem lag vooral in Frankrijk, waar de spreiding van het winkelnetwerk door prijsconcurrentie nog niet het gewenste effect heeft. De thuismarkt is goed voor circa 50% van de omzet. Het operationeel resultaat (ebit) kijkend naar dezelfde winkels nam met 3% af, tot €2,35 mrd. In Frankrijk was zelfs sprake van een daling van 13%. In dat land vinden de voornaamste vernieuwingsinvesteringen plaats. E-commerce zal er blijvend drukken op de operationele marge en Carrefour zal nog flinke andere efficiency-inspanningen moeten doen of de omzetdaling moeten keren om winstverbetering te realiseren. Want de nettowinst zonder buitengewone uitgaven nam met 7% af, naar €1 mrd (zie tabel). Bij een k/w van 13,2 blijven we gezien de ontwikkelingen bij ons verkoopadvies.
Jaarcijfers | ||
In mrd € | 2016 | 2015 |
Omzet (met benzine) | 78,8 | 78,9 |
Operationeel Resultaat (ebit) | 2,35 | 2,45 |
Nettowinst | 1,03 | 1,11 |
Dividend per aandeel (in €) | 0,70 | 0,70 |
Lees ook: Carrefour toont over de hele linie verbetering
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.