AND nog steeds ondergewaardeerd
De jaarcijfers van AND werden beloond met een koersdaling. Wij zien geen fundementele reden voor dit negatieve sentiment, en blijven het aandeel koopwaardig vinden.
AND heeft een 21,5% hogere omzet gehaald in het afgelopen jaar, €7,3 mln. Een mooi resultaat, maar wel zoals al lang werd verwacht; we gingen in augustus al uit van een omzet van meer dan €7,0 mln. Het bleek niet zo gek veel meer te zijn. De nettowinst was €2,8 mln (0,75 per aandeel), een daling van 45,4% ten opzichte van een jaar eerder. Dat klinkt dramatisch, maar de winst van 2015 was veel hoger dan normaal door een herwaardering, die een boekwinst opleverde van €2,5 mln. Gerekend zonder deze boekwinst zou de winst het afgelopen jaar ruim 20% zijn gestegen, in lijn met de omzetontwikkeling.
AND heeft afgelopen jaar een aantal nieuwe klanten binnen weten te halen. Belangrijker is nog dat het bedrijf de dienstverlening aan het uitbreiden is. Er is een digitale kaart van Canada gemaakt, de VS was al afgerond. AND is bovendien toegetreden tot ADASIS, een platform waar autobedrijven en digitale kaartenmakers (zoals ook HERE en TomTom) aan standaarden werken. Digitale kaartendata wordt steeds belangrijker voor autoproducenten, en met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto zal dit de komende jaren verder toenemen. Ook heeft AND het verkoopteam in Noord-Amerika versterkt.
Stijgende trend
Op de beurs resulteerde het nieuws in een stevige daling van de koers. Het aandeel daalde meer dan 10%. Dat is op zich begrijpelijk; in het bericht van AND stond weinig dat nog niet bekend was. Beleggers die hadden gehoopt op positief nieuws, werden teleurgesteld. Aan de andere kant was er ook geen concrete tegenvaller die een koersdaling rechtvaardigt. Na een aantal jaren van doormodderen is bij AND een jaar of vijf geleden het roer omgegooid en de stijgende lijn die toen is ingezet is nu nog steeds te zien. In de afgelopen vijf jaar steeg de omzet gemiddeld met 24,9% per jaar, en na een verlies van €13,9 mln in 2011 volgde een reeks winstgevende jaren, waarin ook duidelijk een stijgende trend te zien is.
Schuldenvrij
De waardering van het aandeel vinden we nog steeds laag. We verlagen onze wpa taxatie voor 2017 wel naar €0,90 (van 1,20), maar op basis van deze taxatie en een koers van €9,00 is de k/w 10. Dat is laag voor een bedrijf waar 10 tot 20% groei per jaar een reële mogelijkheid is. AND is schuldenvrij en heeft €6,9 mln cash uitstaan. Financiële problemen verwachten we de komende paar jaar dan ook zeker niet. Het opereert verder in een sector waar veel mogelijk is. De ontwikkeling richting zelfrijdende auto’s zorgt voor groeimogelijkheden en voor mogelijke overnames. We begrijpen natuurlijk dat AND veel kleiner is dan HERE of TomTom, en daardoor mogelijk minder interessant. Maar een kleine partij kan ook juist aantrekkelijk zijn voor potentiële klanten of andere bedrijven in de sector.
We denken dat op de huidige waardering de verhouding tussen de kans op verdere positieve ontwikkeling aan de ene kant en het risico op verslechtering aan de andere kant gunstig is voor beleggers in AND. Als bijvoorbeeld de digitale kaart van Noord-Amerika een succes wordt, kan de omzet volgend jaar al richting de €10 mln gaan. Als het goed is zal de winst dan ook flink stijgen, en ruim boven de €1,00 per aandeel uit kunnen komen. Als beleggers dan een k/w van 15 of 20 (zeker niet extreem) acceptabel gaan vinden, kan de koers flink omhoog. Verder gaan we niet uit van een overname van AND, maar het is niet uitgesloten. Dat zou ook voor een fors hogere koers zorgen. Anderzijds kan het wegvallen van een of twee klanten een flinke hap uit de omzet betekenen. We denken dat beleggers geduld zullen moeten hebben. Het is nu wachten op de halfjaarcijfers of nieuws in de tussentijd. Het advies blijft ‘kopen’.
Lees ook: Focus op potentiële uitschieters
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.