Oracle koopt de groei
Het grote probleem van Oracle is het bereiken van groei. Het kiest voor overnames om groei te kunnen boeken, maar dat is natuurlijk geen echte oplossing. We blijven bij 'houden'.
De derdekwartaalcijfers van softwarebedrijf Oracle werden beloond met een koersstijging van 6,1% op de beurs. Beleggers en analisten waren enthousiast over de ontwikkelingen op het gebied van cloud-software en de vooruitzichten voor het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar. Ook de dividendverhoging van maar liefst 26,7%, naar $0,19 per kwartaal, zal zeker een belangrijke rol hebben gespeeld bij de koersstijging van het aandeel. De omzet steeg 2,1% in het derde kwartaal, naar $9,2 mrd.
De nettowinst bedroeg $2,2 mrd, een stijging van 4,5%. Oracle is erg enthousiast over de ontwikkelingen op het gebied van de cloud. De cloudomzet groeide met maar liefst 61,8%. Maar deze stijging is minder indrukwekkend dan het lijkt. De cijfers worden beïnvloed door de overname in juli 2016 van branchegenoot NetSuite. De resultaten van dit bedrijf zijn nu meegenomen, en wel bij de cloudomzet. De omzet van NetSuite wordt niet meer apart bekendgemaakt, maar we schatten voorzichtig dat NetSuite goed was voor ongeveer $260 mln, ruim meer dan de helft van de stijging bij de cloud. Naast NetSuite heeft Oracle nog een aantal kleinere overnames gedaan die ook zullen hebben bijgedragen aan de hogere omzetcijfers. De omzetgroei bij de cloud is dus voor een flink deel kunstmatig te noemen, en valt niet uitsluitend op het conto te schrijven van de verkopers van de Oracle clouddiensten.
Jaarresultaten Oracle | |||
In mln $ | 2017t | 2016 | 2015 |
Omzet | 37.500 | 37.047 | 38.226 |
Nettowinst | 8545 | 8901 | 9938 |
W.p.a. (in $) | 2,08 | 2,11 | 2,26 |
Gekochte groei
Naast de stijgende cloudopbrengsten valt de daling op andere gebieden op: de verkoop van nieuwe softwarelicenties daalde met 15,8% en de hardware-verkopen zakten 9,4%. Door dit soort tegenvallers is de totale omzetgroei maar 2,1%. Er zullen zeker klanten overgestapt zijn van het oude licentiemodel naar het cloudmodel. Dat betekent dat de omzet verschuift van de ene naar de andere divisie. Dit is op zich een goede ontwikkeling, maar het is geen reden om lyrisch te zijn over de cloudomzet. Ook op de langere termijn is omzetgroei bij Oracle op zijn best matig te noemen; op basis van de geschatte omzet voor boekjaar 2017 ($37,5 mrd) is de gemiddelde jaarlijkse groei sinds 2012 maar 0,2% per jaar geweest. Als bedacht wordt dat in diezelfde periode Oracle maar liefst negenentwintig bedrijven heeft overgenomen, waaronder een aantal behoorlijk grote, dan kan de conclusie niet anders zijn dat Oracle groei alleen kan ‘kopen’, door overnames te doen. Zonder overnames zou Oracle nu waarschijnlijk een stuk kleiner zijn.
We verlagen onze schatting van de winst per aandeel voor boekjaar 2017 iets, naar $2,08 (van $2,15). Op basis van deze wpa is de k/w van het aandeel 22,0. Dat is zeker niet laag voor een bedrijf dat zelfs met een reeks overnames moeite heeft om te groeien. De ontwikkeling van de wpa is de laatste jaren ondanks de flinke inkoop van eigen aandelen ook niet positief. In 2014 werd het recordniveau van $2,38 bereikt, wat sindsdien uit het zicht is verdwenen. Door de verhoging van het dividend bedraagt het rendement nu 1,7%. Dat is een verbetering, maar wat ons betreft ook al geen reden om het aandeel te kopen.
De sterkste punten van Oracle zijn de financiële positie – het bedrijf heeft meer cash dan schulden – en de al jaren redelijk stabiele omzet, ook al is dit met kunst en vliegwerk bereikt. Onze bezwaren tegen dit aandeel, de geringe omzetgroei gecombineerd met een vrij hoge waardering, zijn niet nieuw en als het goed is bij iedereen in de markt bekend. De meeste beleggers zijn kennelijk hoopvol gestemd over de toekomst van Oracle. Daar kunnen ze natuurlijk gelijk in krijgen, maar wij zien nog geen concrete cijfers of ontwikkelingen waaruit we kunnen concluderen dat de komende jaren de groei wel meer dan 1 of 2% zal zijn. We voorzien geen koersval, maar vinden het aandeel ook niet koopwaardig. We blijven bij ‘houden’.
Lees ook: Allianz heeft meer in zijn mars dan AXA
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.