Coca-Cola European Partners groeit een beetje
Halverwege vorig jaar kreeg Coca-Cola European Partners (CCEP) een beursnotering. Het bedrijf was bovendien nieuw, want het was een samenvoeging van drie bottelarijen van vooral drankjes van Coca-Cola die in Europa actief waren, waaronder Duitsland, Scandinavië, de Benelux, Frankrijk, het VK en Spanje. Wij gaven toen een verkoopadvies omdat consumenten terughoudender worden bij het gebruik van suikerhoudende drank en omdat de integratie van de drie bottelarijen de managementaandacht van groei-initiatieven af zou leiden. Bovendien waren er natuurlijk veel kosten door de beursgang en de integratie. Voorts is er nog de mogelijkheid dat eigenaars hun nieuwe aandelen te gelde gaan maken, met druk op de aandelenkoers tot gevolg. Daarnaast zijn er natuurlijk ook besparingen door synergieën te verwachten. Per saldo waren wij pessimistisch over de vooruitzichten voor 2016; de kosten zouden in ieder geval voor de baten uit gaan. De 2016-cijfers werden onlangs gepresenteerd. We vergelijken ze met de samengestelde (pro forma) cijfers over 2015.
Jaarcijfers
De pro forma omzet nam met 1,5% af, naar €10,9 mrd. Bij constante wisselkoersen zou dit een stijging van 1% zijn geweest. De wisselkoerseffecten vielen dus mee. Het pro forma operationeel resultaat steeg met 1%, naar €1,4 mrd, en de dito nettowinst nam met 13% toe, tot €938 mln. De pro forma nettowinst per aandeel kwam uit op €1,92.Dit was een fractie beter dan de markt en het bedrijf zelf hadden verwacht.
Uit deze cijfers zijn de bijzondere kosten gehaald. CCEP maakte bekend dat de integratie- en herstructureringskosten €560 mln bedroegen.
Voor 2017 verwacht CCEP een beperkte groei van het operationeel resultaat (exclusief synergiewinst). Bij een k/w van 16,1 handhaven wij ons verkoopadvies. Het kwartaaldividend en het dividendrendement van 2,5% vormen een plus.
Lees ook: Afblijven van de colaflessen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.