Vijf scenario’s voor de toekomst van tv
Mensen kijken om drie redenen televisie: het is een vorm van ontspanning om zichzelf te verwennen, om troost of steun te zoeken maar ook (2) om verbinding te maken en (3) iets te ervaren. Deels overlappen deze redenen elkaar, maar elke reden vraagt om een ander soort programmering. De afgelopen jaren ondergaat traditionele tv echter grote veranderingen en verwacht bijvoorbeeld de topman van online streamingdienst Netflix dat binnen vijftien jaar traditionele tv ter ziele zal zijn. Schroders denkt echter dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Momenteel zijn advertenties de belangrijkste inkomstenbron binnen de sector en traditionele tv biedt volgens Schroders nog altijd ontzettend veel mogelijkheden. Vooral voor het opbouwen van naamsbekendheid is televisie een sterk medium, omdat de adverteerder hiermee een massapubliek bereikt dat niet veel alternatieven kunnen bieden. Zelfs wanneer het massapubliek zou afnemen blijven de mogelijkheden voor alternatieven volgens Schroders beperkt, zodat de advertentieprijzen zullen blijven toenemen. Zeker omdat met de komst van streaming apps tv-zenders informatie over en toegang tot hun kijkers krijgen. Dit stelt hen in staat om net als Facebook en Alphabet de doelgroep op individueel niveau te benaderen, waardoor adverteerders nog gerichter kunnen adverteren.
Schroders komt daarom tot vijf mogelijke scenario’s voor de toekomst van tv. Allereerst is er een mogelijke fusie tussen Comcast en Disney. Schroders vindt de partijen goed bij elkaar passen, maar wijst er wel op dat de omvang van de deal zorgt voor complexiteit. Mocht deze fusie niet doorgaan, dan is het de verwachting dat Comcast zal proberen om samen te gaan met ESPN. Het tweede scenario van Schroders is dat de integratie van platformen en content doorzet, waarbij gewezen wordt op de recente fusie tussen AT&T en Time Warner. Schroders denkt dat Liberty Global en ITV de volgende fusie kan zijn.
Het derde scenario is dat de mondiale expansie van Netflix moeilijk wordt vanwege de content die wordt aangeboden. Mogelijk heeft het bedrijf toch advertentie-inkomsten nodig om de inkomsten per gebruiker op peil te houden. Het vierde scenario dat wordt geschetst is dat Amazon veel meer geld gaat uitgeven aan content. Hier werd vorig jaar al een aanzet toe gedaan met The Grand Tour, de nieuwe autoserie van de voormalig Top Gear presentatoren. Het laatste scenario is dat traditionele tv-zenders met veel content en een breed publiek blijven profiteren van bestaande of stijgende winstgevendheid.
Lees ook: Vivendi toont zich ambitieus
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.