Tip van de week: snelle groeier in de online reclamemarkt
Wie regelmatig over het internet surft, is ongetwijfeld bekend met de advertentiebalken die bij heel veel websites op computer of smartphone aan de zij- of bovenkant van het scherm staan. Het Franse Criteo – met een beursnotering aan de Amerikaanse Nasdaq – is een van de ondernemingen die ervoor zorgen dat er een hele wereld schuilgaat achter deze reclame. Het concern heeft contracten voor het weergeven van advertenties via onder meer Google, Facebook, Yahoo en Baidu, maar ook via retail-websites zoals die van Wal-Mart. Aan de andere kant heeft Criteo klanten zoals L’Oréal, Coca-Cola, P&G en Zalando.
Het bedrijf is echter veel meer dan een simpel doorgeefluik tussen adverteerders en online platformen. De technologie van Criteo stelt klanten in staat om heel gericht consumenten te benaderen en om het effect van die inspanning te meten. Als iemand eenmaal op een advertentie geklikt heeft, is het met verschillende technieken mogelijk om diegene op basis van het surfgedrag heel specifiek te benaderen met andere advertenties of suggesties. In 2016 werd er 7,4 miljoen keer geklikt op een door Criteo geplaatste advertentie. De transacties die daar uiteindelijk (binnen een periode van maximaal dertig dagen) uit voortvloeiden, hadden een waarde van circa $25 mrd.
Aangezien het bedrijf actief is in een van de snelst groeiende segmenten van de reclamemarkt kan de omzet in het lopende jaar met ruim 20% stijgen naar meer dan $900 mln. Criteo verwacht dat de inkomstengroei op de lange termijn uitkomt op 15 tot 17%, terwijl de ebitda-marge kan toenemen tot 37,5 à 42,5% (2016: 29,3%). Het concern investeert volop in nieuwe technologie ($123,6 mln in 2016) en nam vorig jaar branchegenoot HookLogic voor $250 mln over. De onderneming heeft een ijzersterke financiële positie. Met het oog op de in potentie stevige omzetgroei en de verdere stijging van de winstmarge is de waardering (k/w 20,3) bepaald niet hoog.
Lees ook: Prijs is leidend bij winstgroei
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.