Nedap doet meer met minder
Het productassortiment van Nedap is even breed als het motto van het bedrijf doet vermoeden: ‘markten in beweging brengen met technologie die ertoe doet’. Het concern ontwikkelt onder meer software voor urenregistratie in de zorg, beveiligingsapparatuur voor artikelen en winkels, toegangssystemen (elektronische polsbandjes voor muziekfestivals), veecodering en nog veel meer. De activiteiten zijn gebundeld in elf verschillende marktgroepen. Nedap brengt niet specifiek per afdeling cijfers naar buiten, maar met een zeer breed productenpakket met afzetmarkten die variëren van grote varkenshouderijen en bibliotheken tot gezondheidscentra en de brede retailsector zou het concern de vruchten moeten plukken van het economisch herstel dat zich in de belangrijkste afzetgebieden aftekent.
Een derde van de omzet wordt in Nederland geboekt, ruim 10% in Duitsland, 30% in de rest van Europa en het overige deel buiten het continent. De omzetgroei van 3% tot €186,0 mln in 2016 maakt in dit perspectief weinig indruk. Dat heeft er alles mee te maken dat de aandacht van Nedap gericht is op het klaarstomen van de interne organisatie voor de toekomst. In 2009 heeft de onderneming ervoor gekozen om de strategie in te steken op het vergroten van de toegevoegde waarde per medewerker. Indirect heeft Nedap daarmee al een signaal gegeven dat het bereid is margeontwikkeling boven omzetgroei te stellen. In eerste instantie zijn afdelingen met een lage toegevoegde waarde – met name de traditionele toeleveringsactiviteiten – afgestoten. Hiermee richt het bedrijf zich volledig op de ontwikkeling en verkoop van eigen Nedap-producten.
In de eerste fase van deze omslag lag de nadruk op het werven van een groep talentvolle specialisten en het stroomlijnen van de interne processen (Road to Excellence). Vorig jaar is als vervolgstap de strategie Changing Gears in gang gezet. De eerste stap daarvan is het identificeren van groeikansen en het ontwikkelen van plannen om daarop in te spelen. Daarnaast wil Nedap de energie zoveel mogelijk stoppen in producten waarmee de meeste omzet wordt gemaakt. De herinrichting van de bevoorradingsketen vormt een belangrijk onderdeel van deze stap, waarbij het aantal producten wordt verkleind van meer dan duizend tot minder dan 400. Vorig jaar moest Nedap €1,8 mln opzij zetten voor de aanpassingen in de bevoorradingsketen, wat dankzij een relatief kleine voorraadafboeking beduidend minder was dan aanvankelijk werd verwacht. Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten ligt de nadruk op vier kerntechnologievelden (connected devices, communication technology, software architecture en user experience). Het laatste onderdeel van de strategie is de bouw van een platform dat de marktgroepen kan ontlasten door het overnemen van ondersteunende activiteiten, zoals administratie, IT-beheer en andere zaken. De afbouw van marktgroep Energy Systems past eveneens binnen de focus op hoge toegevoegde waarde en voldoende schaalgrootte van het concern. Als deze afdeling buiten beschouwing blijft, zou de omzet vorig jaar 5% toegenomen zijn.
Geduld
Voor het lopende jaar hoeven beleggers door de interne omschakeling binnen Nedap niet te rekenen op een flinke groeiversnelling, maar vanaf 2018 kan de strategie zich vertalen in een omzetstijging die beduidend groter is dan waaraan ze de afgelopen jaren gewend zijn geraakt. Tussen 2012 en 2016 stegen de inkomsten bijvoorbeeld maar met 8%, oftewel gemiddeld minder dan 2% per jaar. Het bedrijf krijgt dan niet alleen mogelijk de wind in de rug van een groeiende omzet, maar ook van een oplopende winstmarge. De genoemde herinrichting van de bevoorradingsketen levert naar verwachting volgend jaar een kostenbesparing van meer dan €4 mln op. In 2017 wordt al een deel van die verbetering zichtbaar, maar Nedap houdt tevens rekening met enkele eenmalige operationele kosten. In het afgelopen jaar steeg het bedrijfsresultaat exclusief eenmalige posten al met 29% naar €14,3 mln. De nettowinst verdubbelde zelfs ruimschoots van €4,7 naar €10,8 mln. Die stijging was voornamelijk een gevolg van een reorganisatielast van €6,2 mln in 2015. De hogere winst stelt Nedap in staat om het dividend op te schroeven van €1,28 naar €1,40 per aandeel. De payout komt op maar liefst 87%, zodat toekomstige dividendgroei volledig gedreven moet worden door een stijging van de winst. Het vooruitzicht dat de omzet na het lopende jaar sneller kan groeien en dat de nieuwe strategie ertoe leidt dat de marge kan stijgen is in dat opzicht behoorlijk gunstig.
Op het Beursplein hebben beleggers daar echter al een behoorlijk voorschot op genomen. Sinds de afgelopen zomer is de beurskoers met ruim een derde opgelopen tot €38,50 – het hoogste niveau ooit. In hoeverre die opmars terecht is, hangt uiteraard voor een groot deel af van het succes van de strategie van Nedap. Als de onderneming erin slaagt om na het huidige overgangsjaar de inkomsten in een gunstig economisch klimaat met 8% tot 10% op te schroeven en de nettowinstmarge uit te bouwen van 6% naar 9%, kan het nettoresultaat in 2018 driekwart hoger liggen. In dat scenario is de waardering van 13,7 alleszins redelijk en het dividendrendement komt dan op 6,4%. Nedap zou dan absoluut een koopadvies verdienen.
Voorlopig is het echter nog niet zover. Met een verwachte winst per aandeel van €1,70 voor 2017 is de waardering (k/w 22,7) behoorlijk hoog. Omdat het dividendrendement van 3,6% mooi meegenomen is en met het oog op de veelbelovende strategie verdient het aandeel ondanks de behoorlijk hoge waardering nu een houdadvies.
Lees ook: Basic-Fit groeit vooral door uitbreidingsinvesteringen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.