Unilever wil groei versnellen in reactie op afgewezen bod Kraft Heinz
De nieuwe groeiplannen van Unilever zijn vertrouwenwekkend zodat wij bij een vrij hoge k/w van 22,7 toch ons houdadvies handhaven.
Het bod van Kraft Heinz heeft bij Unilever de geesten bewuster en rijper gemaakt om de reeds bestaande plannen van groei- en margestijging te intensifiëren, zo meldde topman Paul Polman. In die plannen past nu ook een andere divisiestructuur.
Structuur van Unilever
Het meest in het oog springend is het besluit om de eerder apart gezette eenheid Bakery, Cooking & Spreads af te stoten, hetzij via een verkoop, hetzij met een beursgang. Het gaat om circa €3 mrd aan omzet en om een eenheid die het afgelopen jaar efficiënter is gaan werken. Bekende merken die in de verkoop gaan zijn Blue Band, Becel en Flora. Unilever achtte het niet opportuun om de hele Food-divisie te verkopen, omdat het bedrijf denkt dat het zelf het beste in staat is om de groeikansen die er zijn te benutten. Wel wordt de divisie samengevoegd met de divisie Refreshments (vooral ijs en thee). De samengevoegde divisies moeten de beste praktijken van elkaar leren en zo met synergie-, schaal- en groei-effecten hun rendement verhogen. De autonome operationele marge van de nieuwe divisie (dus zonder herstructureringskosten en valuta-effecten) zal in 2020 met 5 procentpunt zijn gestegen, naar 21%. De drie resterende divisies (Personal Care, Home Care en Foods & Refresments) voeren voorts efficiencyverbeteringen door in distributieketen, marketing en overhead die de totale autonome operationele marge in 2020 3,5 procentpunt hoger moet maken, tot 20%; bij Personal Care zal dat 1 procentpunt zijn, naar 21%,en bij Home Care zes procentpunt, tot 16%.
Gebruik kasmiddelen
De resultaten van de bezuinigingen zullen grotendeels worden geherinvesteerd in nieuwe initiatieven en overnames. Omdat ook de nettoschuld gerelateerd aan het operationeel resultaat (ebitda) gaat stijgen is er ruimte voor een aandeleninkoop in 2017 van €5 mrd en zal het dividend met 12% worden verhoogd vanaf juni 2017, wat het vertrouwen in de groeistrategie moet weergeven. Daarna zal het uitkeringspercentage structureel hoger blijven.
De plannen zijn vertrouwenwekkend zodat wij bij een vrij hoge k/w van 22,7 toch ons houdadvies handhaven.
Lees ook: Unilever weert bod Kraft Heinz af
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.