Column: Fysieke retail moet innoveren
Dat het geen regionaal probleem is, blijkt wel uit cijfers van het CBS. Het aantal fysieke winkels in Nederland is tussen 2007 en 2016 gedaald met 4440 tot 95.630. En in de Verenigde Staten bereiden ketens aan beide zijden van het prijsspectrum zich voor om de deuren van hun fysieke winkels te sluiten. Zo vroeg schoenenketen Payless recent faillissement aan en worden honderden locaties gesloten. Ralph Lauren kondigde ondertussen aan zijn ‘flagship store’ op Fifth Avenue in New York te sluiten. Uit data van Bloomberg komt naar voren dat meer dan 10% van de totale Amerikaanse winkelruimte leeg staat, wat neerkomt op bijna 1 miljard vierkante meter. Analisten van Credit Suisse becijferen dat dit jaar in de VS al meer winkels zijn gesloten dan over dezelfde periode in 2008, toen de kredietcrisis losbarstte. Sinds begin dit jaar zijn 2880 sluitingen aangekondigd; in dezelfde periode in 2016 waren het er nog ‘maar’ 1153.
Volgens verschillende marktkenners is het online kanaal de heilige graal om de verkopen weer op te stuwen. Maar hier hebben retailers te maken met andere concurrentie. In de VS moet bijvoorbeeld worden opgebokst tegen Amazon, dat het afgelopen jaar goed was voor 53% van alle online verkopen. In Nederland hebben onder meer Coolblue en Fonq een flinke vinger in de pap en juist deze online spelers openen steeds meer fysieke winkels. Het blijkt namelijk dat de online verkopen sterk toenemen in regio’s waar fysieke winkels zijn. Uit onderzoek van Capgemini komt naar voren dat mensen bereid zijn om naar een fysieke winkel te gaan, maar dat ze daarin wel hetzelfde gemak willen ervaren als bij online winkelen. Bijvoorbeeld eenvoudig producten vergelijken of zien wat er nog op voorraad is. Ook geeft meer dan de helft van de respondenten aan het fijn te vinden als winkels een omgeving creëren die inspireert of inspeelt op digitale ontwikkelingen. Er is dus voor fysieke winkelketens nog genoeg werk aan de winkel.
Lees ook: Column: Alternatief beleggen
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website