Updates

Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Opinie Christian Slagter-Koster, 12 apr 2017 09:47

Column: Fysieke retail moet innoveren

0 0 Leestijd ongeveer

Afgelopen weekend liep ik voor het eerst in lange tijd weer eens door de binnenstad van Hoorn. Wat mij direct opviel was het grote aantal leegstaande winkelpanden. Hoewel consumenten dankzij de economische groei weer meer geld uitgeven, houden winkelketens dus nog altijd maar moeilijk het hoofd boven water.

Dat het geen regionaal probleem is, blijkt wel uit cijfers van het CBS. Het aantal fysieke winkels in Nederland is tussen 2007 en 2016 gedaald met 4440 tot 95.630. En in de Verenigde Staten bereiden ketens aan beide zijden van het prijsspectrum zich voor om de deuren van hun fysieke winkels te sluiten. Zo vroeg schoenenketen Payless recent faillissement aan en worden honderden locaties gesloten. Ralph Lauren kondigde ondertussen aan zijn ‘flagship store’ op Fifth Avenue in New York te sluiten. Uit data van Bloomberg komt naar voren dat meer dan 10% van de totale Amerikaanse winkelruimte leeg staat, wat neerkomt op bijna 1 miljard vierkante meter. Analisten van Credit Suisse becijferen dat dit jaar in de VS al meer winkels zijn gesloten dan over dezelfde periode in 2008, toen de kredietcrisis losbarstte. Sinds begin dit jaar zijn 2880 sluitingen aangekondigd; in dezelfde periode in 2016 waren het er nog ‘maar’ 1153.

Volgens verschillende marktkenners is het online kanaal de heilige graal om de verkopen weer op te stuwen. Maar hier hebben retailers te maken met andere concurrentie. In de VS moet bijvoorbeeld worden opgebokst tegen Amazon, dat het afgelopen jaar goed was voor 53% van alle online verkopen. In Nederland hebben onder meer Coolblue en Fonq een flinke vinger in de pap en juist deze online spelers openen steeds meer fysieke winkels. Het blijkt namelijk dat de online verkopen sterk toenemen in regio’s waar fysieke winkels zijn. Uit onderzoek van Capgemini komt naar voren dat mensen bereid zijn om naar een fysieke winkel te gaan, maar dat ze daarin wel hetzelfde gemak willen ervaren als bij online winkelen. Bijvoorbeeld eenvoudig producten vergelijken of zien wat er nog op voorraad is. Ook geeft meer dan de helft van de respondenten aan het fijn te vinden als winkels een omgeving creëren die inspireert of inspeelt op digitale ontwikkelingen. Er is dus voor fysieke winkelketens nog genoeg werk aan de winkel.

 

Lees ook: Column: Alternatief beleggen


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ