Aan recordreeks Tesla komt geen einde
De gemiddelde koerswinstverhouding van de MCSI Automobiles Index is 8. Dit hangt onder meer samen met de lage groeiverwachtingen, felle concurrentie en hoge schulden en kapitaalbehoefte van deze bedrijven. Tesla is in positieve zin een vreemde eend in de bijt. De autoproducent wordt gewaardeerd als een technologiebedrijf, te vergelijken met aandelen als Twitter, LinkedIn en Snap. Deze bedrijven zijn miljarden waard, ondanks (aanvankelijke) grote verliezen. Desondanks willen deze bedrijven hun verwachtingen uiteraard waarmaken en hopen ze na jaren een megasucces te worden. Beleggers en analisten zijn erover verdeeld of Tesla dit positieve scenario tegemoet gaat.
240% per jaar
Afgelopen week steeg het aandeel Tesla, door betere verkopen en een positief analistenrapport. Tesla maakte bekend in het eerste kwartaal van dit jaar 25.000 auto`s te hebben verkocht en dat is een nieuw record. De beurskoers staat inmiddels op een hoogtepunt van $304, een veelvoud van de $17 waarmee de autoproducent naar de beurs ging. Het koersrendement komt uit op gemiddeld 240% per jaar. Ondanks al deze positieve factoren maakt Tesla jaarlijks verlies en daar lijkt voorlopig nog geen verandering in te komen. Reden te meer voor velen om het aandeel te verkopen. Maar liefst 19% van de aandelen wordt geshort; dat is meer dan welk aandeel ook. Desondanks blijft Tesla op de beurs stijgen en lijkt er geen einde te komen aan de recordreeks.
Cijfers sinds beursgang in 2010:
Jaartal | Verkochte auto’s | Omzet |
2010 | – | $117 miljoen |
2011 | – | $204 miljoen |
2012 | 2636 | $413 miljoen |
2013 | 22.477 | $2 mrd |
2014 | 31.655 | $3,2 mrd |
2015 | 50.557 | $4 mrd |
2016 | 76.230 | $7 mrd |
2017 | 100.000 (verwachting van Tesla) | |
2018 | 500.000 (verwachting van Tesla) |
Behalve met de verkoop van auto`s verdient Tesla geld met het verkopen van elektrische onderdelen aan andere autofabrikanten. Ook wordt er geld verdiend met de verkoop van laadpalen en laadkabels.
Nederlands tintje
Het bedrijf uit Californië heeft een Nederlands tintje: het Europese hoofdkwartier van Tesla is sinds 2013 gevestigd in Amsterdam-Zuidoost. Daarnaast bevindt het Europese distributiecentrum zich in Tilburg. Hier kunnen zo`n 23.000 auto`s per jaar worden gemaakt, maar Tesla wil dit opvoeren tot 50.000 in 2018.
Het internationale hoofdkantoor van Tesla staat in Californië, evenals de grote productiefabriek. Daarnaast heeft Tesla nog een vestiging in Japan. Inmiddels is er ook een fabriek geopend waar lithium-accu`s worden gemaakt voor elektrische auto’s. In 2018 moet de capaciteit op 500.000 accu`s liggen. Tesla wil drie extra lithiumfabrieken bouwen; overwogen wordt om er een in Nederland te vestigen. Waarschijnlijk komt die fabriek dan te staan in Groningen, Friesland of Drenthe.
Modellen
Tesla heeft inmiddels een aantal auto`s op de markt gebracht:
Tesla Roadster
Tesla’s eerste productievoertuig, de Tesla Roadster, is een volledig elektrische sportwagen. Accubereik: 320 km.
Tesla S
De snelste Sedan ter wereld. Accubereik: 400 km.
Tesla model X
Grote SUV, ook de snelste ter wereld. Accubereik: 450km.
Tesla 3
Hier zijn alle ogen inmiddels op gericht. Weet u nog precies een jaar geleden? Toen stonden in Nederland mensen in de rij om zich in te schrijven voor de Tesla 3. Dit is een betaalbare auto voor jan en alleman, met zijn prijs van $35.000. De vraagprijs ligt fors onder de minimaal $100.000 die voor de eerdere modellen moet worden betaald, terwijl de accu een bereik heeft van 500 km. Er zijn al minimaal 400.000 bestellingen voor dit nieuwe model gedaan, een ongekend succes. De verwachting is dat in juli dit jaar met de productie wordt begonnen. Dat is echter nog steeds niet zeker, omdat bepaalde materialen niet zijn geleverd. Het is de bedoeling dat eind dit jaar de eerste auto`s worden geleverd op de Amerikaanse markt. Begin volgend jaar zouden de eerste auto`s op de Europese markt moeten worden gebracht.
Tesla Truck
Tesla is momenteel een elektrische vrachtwagen aan het ontwikkelen. Waar andere autoproducenten zich niet wagen op de moeilijke truckmarkt, doet Tesla dit wel. Beleggers zijn verdeeld over het risico dat Tesla neemt. Autokenners zeggen dat een elektrische vrachtwagen door het grote motorvermogen veel lastiger is te ontwikkelen dan een elektrische auto. Mocht het project toch slagen, dan heeft Tesla geen concurrenten op dit gebied en zal het de truckersmarkt flink gaan opschudden.
Tesla`s concurrenten
Op andere terreinen dan de truckmarkt zit de concurrenten niet stil, maar volgens autokenners lopen ze in prestaties achter. Met name het vermogen, de acceleratie en de accu van Tesla zijn beter. Dat is volgens kenners ook de reden waarom zoveel mensen zich inschrijven voor een Tesla-auto.
Intussen is er wel meer concurrentie op komst. Volvo is momenteel bezig met het ontwikkelen van zijn eerste elektrische auto die de prestaties van Tesla zou kunnen evenaren. De prijs zal net als die van de Tesla 3 rond de €35.000 liggen. Volvo doet vooralsnog geheimzinnig over de ontwikkeling van deze auto. Begin 2019 wordt de marktintroductie verwacht. Ook Opel is bezig met een concurrerend elektrisch model, de Ampera. Opel hoopt met de Ampera de prestaties van de Tesla 3 tegen een scherpe prijs te evenaren.
Op de volgende twee forums geven kenners hun mening:
Nieuwe aandelen
Tesla kan momenteel de vraag niet aan: er zijn inmiddels al 400.000 bestellingen voor de Tesla 3. Er is op dit moment onvoldoende capaciteit, dus is Tesla druk bezig zijn capaciteit te verhogen en nieuwe fabrieken te openen. Dat vergt wederom enorme investeringen en kost ook nog eens veel tijd. Desondanks verwacht Tesla in 2018 een capaciteit te bereiken van 500.000 auto’s.
Ondanks de concurrentie van autoproducenten als Volvo, Opel en Toyota die in de lucht hangt, is de verwachting dat er voldoende vraag blijft om deze concurrenten een stap voor te blijven. Alleen al de dalende prijzen zullen de vraag stimuleren. De dalende prijs heeft echter wel een negatief effect op omzet en resultaat van Tesla. Het bedrijf zal komende jaren aandelen blijven uitgeven om nieuwe fabrieken en de ontwikkeling van trucks te kunnen bekostigen.
Tesla kan in de toekomst veel omzet genereren als de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens een succes wordt. Daarnaast is er een nieuwe inkomstenstroom: Tesla heeft inmiddels 828 laadstations wereldwijd om elektrische auto`s op te laden. Dit aantal zal de komende jaren verveelvoudigen, met meer inkomsten als gevolg. Wellicht heeft Tesla over twintig jaar een stabiel inkomstenpatroon ontwikkeld. Gezien de recordkoers van het aandeel lijken beleggers zich voornamelijk op de positieve punten te richten. Op 3 mei presteert Tesla zijn eerste kwartaalcijfers van 2017.
Lees ook: Fans geloven heilig in Neways
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website