Strijd om lelijk eendje TMG lijkt beslecht
Er is iets vreemds aan de hand met TMG (Telegraaf Media Groep). De bedrijfscijfers zijn dramatisch, maar er is een overnamestrijd aan de gang waaruit blijkt dat het mediaconcern als aantrekkelijk bezit wordt gezien. We gaan eerst in op de bedrijfsontwikkelingen en daarna op de overnamestrijd.
Bedrijfsontwikkeling
De omzet van TMG is in tien jaar tijd gedaald van €740 mln (2007) naar €420 mln in 2016. De krantenabonnementen van het uithangbord, De Telegraaf, zijn sinds 2000 gehalveerd, tot circa 400.000 in 2016. Sinds 2011 wordt met verlies gewerkt, in 2013 onderbroken door de opbrengsten van een verkochte deelneming in het Duitse ProSiebenSat.1 Media. De verliezen komen vooral voor rekening van de papieren media. Reorganisatie op reorganisatie vond plaats en er werden acquisities en initiatieven ontplooid op zoek naar een succesvolle multimediastrategie. De omzet daalde doordat de afname bij papier niet werd opgevangen door de andere media. De abonnees zijn niet bereid even veel te betalen voor hun digitale producten als voor de papieren media. Dat geldt tevens voor de adverteerders die digitaal ook goedkoper uit zijn. Naast de afname van de abonnementen daalden dus ook de advertentie-opbrengsten. De benutting van weer nieuwe media bevestigt dit beeld van stagnatie. Het grotere gebruik van het digitale mobiele leesaanbod leidt tot nog lagere advertentietarieven; lager dan bij het aanbod via de desktop.
De papieren landelijke media, waaronder ook Privé en Metro, zorgen dus voor een lagere omzet en vervolgens voor een lager operationeel resultaat (ebitda). De omzet daalde er van 2015 op 2016 van €223 mln naar €202 mln. De ebitda nam af van €61 mln naar €52 mln. Autonoom, dus zonder reorganisatielasten, was er zelfs sprake van een afname van €72 mln naar €58 mln. Bij de rest van de activiteiten is vooralsnog geen compensatie voor deze afnames te vinden. Bij de meer regionaal georiënteerde bladen (Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en dergelijke) is eveneens sprake een omzetdaling (van €102 mln naar €93 mln en lagere ebitda (van €28 mln naar €20 mln). Wel is er een stabilisatie-effect door de resterende activiteiten: TMG Digital en Keesing Media Group. Zowel hun omzet als ebitda steeg licht, maar beide zijn veel kleiner dan van de twee eerder genoemde papieren activiteiten. Bij TMG Digital steeg de jaaromzet van €33 mln naar €35 mln en bij Keesing van €71 mln naar €73 mln. De gezamenlijk ebitda van de twee activiteiten nam toe van €23 mln naar €24 mln. Voor het bedrijf zijn er dan ook nog de eigen facilitaire activiteiten en het hoofdkantoor. De kosten van beide dalen door de herstructureringen en bieden zo compensatie voor de lagere opbrengsten. Het lijkt er overigens wel op dat omzet en kosten langzamerhand met dezelfde snelheid dalen, want het nettoresultaat over 2016 was met €2 mln voor het eerst sinds jaren (met 2013 uitgezonderd) weer positief. Ook de gemiddelde opbrengst per werknemer is de laatste jaren flink gestegen: van €210.000 in 2013 naar €235.000 in 2016. Het is onze verwachting dat de kostenreducties in de komende twee jaar opwegen tegen de omzetdaling maar dat het TMG niet lukt om veel hogere winsten te behalen dan in 2016, zeker vergeleken met de jaren voorafgaande aan 2011.
Overnamestrijd
Toch zijn er partijen die geïnteresseerd zijn in TMG, zo blijkt uit de lopende overnamestrijd tussen het Belgische Mediahuis (samen met VP Exploitatie van TMG’s grootaandeelhouder de familie Van Puijenbroek) en John de Mols Talpa Holding.
Mediahuis geeft in België en Nederland kranten uit, voert herstructureringen door en kan schaaleffecten creëren, zoals bij het drukken en de distributie. John de Mol ziet de media-activiteiten van TMG als een aanvulling op zijn eigen werkzaamheden die vooral op het televisie- en radiovlak liggen. Het spectrum aan media-uitingen zou daarmee compleet zijn. TMG heeft jarenlang geprobeerd een positie te verwerven in de televisiewereld. Dat is slechts in beperkte mate gelukt. Het is heel goed denkbaar dat de journalistieke kennis die bij de kranten aanwezig is, benut kan worden voor programma’s op de televisie en radio of via de kabel.
In de biedingenstrijd lijkt Mediahuis een flinke voorsprong te hebben. Grootaandeelhouders, de raad van commissarissen en de centrale ondernemingsraad staan achter de Belgen. Hoewel John de Mol, zelf ook grootaandeelhouder bij TMG, met hogere biedingen steeds het initiatief neemt en Mediahuis volger is, heeft de laatste voor ruim 60% van de aandelen toezeggingen binnen dat zij aan Mediahuis zullen worden verkocht. John de Mol lijkt achter het net te vissen.
De steeds hogere biedingen – naar €6,50 per aandeel door Talpa – hebben ondertussen de aandelenkoers tot ongekende hoogte gebracht, afgezet tegen de winstgevendheid van het bedrijf: de koers/winstverhouding voor 2017 staat inmiddels op 44,3. Zit er een hoger bod in het vat? Wellicht, maar het is het laatste bod van Mediahuis dat bepalend zal zijn voor de aandelenkoers en dat bod staat op €6 (tot 15 juni 17:40 uur). Wij hebben al enige tijd een verkoopadvies voor TMG staan, gezien de operationele gang van zaken. Bij de biedingenstrijd hebben we dat herhaald met op 6 januari de optie om het aandeel toch te kopen teneinde te profiteren van een eventueel hoger bod. Wij denken nu dat er niet meer geprofiteerd zal kunnen worden van een hoger bod, waardoor het onderliggende verkoopadvies weer als enige resteert. De k/w van ruim 44 is buitenproportioneel en de koers van circa €6,15 hoger dan het volgens ons winnende bod. Dat zal tot koersdaling leiden, zeker als beide partijen hun poot stijf houden, en als het aandeel beursgenoteerd blijft.
Lees ook: TMG blijft worstelen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.