Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Peter Schutte, 22 mei 2017 10:12

Vliegtuigbouwers naar recordhoogten

0 0 Leestijd ongeveer

Het kan niet op met ’s werelds grootste vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. De vraag naar nieuwe toestellen ligt nog altijd op een recordniveau. Datzelfde geldt voor de waardering van de aandelen.  

De markt is vol vertrouwen dat het groeiverhaal van zowel Airbus als Boeing zich doorzet is groot. Door de aanhoudende groei van het passagiersvervoer wereldwijd blijven luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen bestellen. Belangrijk is hierbij natuurlijk ook dat de onderlinge concurrentie tussen airlines steeds sterker wordt en met de nieuwste toestellen qua zuinigheid het verschil gemaakt kan worden. Bezien over de afgelopen twaalf maanden is de koers van de Europese vliegtuigbouwer Airbus met 31% gestegen van €55 naar €72. Het Amerikaanse Boeing is in die periode opgelopen van $134 naar $178, een plus van 33%. Met een beurswaarde van $107,5 mrd zijn Amerikanen nog altijd bijna twee keer zo groot als Airbus dat momenteel voor circa €55,5 mrd ($61,7 mrd) in de boeken staat.

In termen van omzet en afgeleverde commerciële vliegtuigen is het verschil een stuk geringer. Boeing boekte over 2016 een totale omzet van $94,6 mrd, tegen €67 mrd voor Airbus. Boeing leverde vorig jaar 748 vliegtuigen af en boekte daarmee een omzet van $65 mrd. Airbus was vorig jaar goed voor 688 commerciële machines wat €49,2 mrd ($53,5 mrd) omzet opleverde. De overige inkomsten betrekken beide giganten uit militaire toestellen, ruimtevaartsystemen en aanverwante diensten. Airbus heeft ook nog een tak helikopterbouw. De ontwikkeling van de resultaten zijn door eenmalige posten en timing van leveringen en ontwikkeling van nieuwe toestellen wat moeilijk met elkaar te vergelijken. Met name bij Airbus lopen er de laatste jaren grote posten met een eenmalig karakter door de resultatenrekening.

Sterke cash flow Boeing
Na een voor Boeing wat tam 2016 (wpa +2% tot $7,61), zal dit jaar een grote sprong voorwaarts gemaakt worden. De laatste prognose van Boeing is een winst per aandeel van $10,35-10,55. In het eerste kwartaal van 2017 zakte de omzet van Boeing met 7% tot $21,0 mrd, vooral door timingaspecten bij de levering van zowel commerciële – als militaire toestellen. Boeing leverde 169 vliegtuigen af voor de commerciële luchtvaart. Een jaar terug waren dat er nog 176. Door de scherpe focus op productiviteit lag de winstgevendheid bij alle bedrijfsonderdelen wel een stuk hoger. Het ebit steeg met 13% tot $2,02 mrd, waarmee de operationele marge steeg van 7,9 naar 9,6%. De nettowinst dikte zelfs met 19% aan tot $1,45 mrd. Door inkoop van eigen aandelen steeg de winst per aandeel zelfs met 28% tot $2,34. Het inkoopprogramma is nog $11,5 mrd groot. Boeing kan dit goed behapppen. Het concern heeft $9,2 mrd aan contanten. De kwartaalcijfers lagen min of meer in lijn met de marktverwachting. Op ebit-niveau hadden analisten nog wat hoger ingezet.

Marktvorsers zijn vooral te spreken over de sterke cash flow bij Boeing. Deze steeg in het eerste kwartaal met liefst 64% tot $2,1 mrd. Boeing liet de jaarprognose voor de cash flow ongemoeid op $10,75 mrd, maar analisten van J.P. Morgan rekenen nu op $11,1 mrd. De Amerikaanse zakenbank vindt de aandelen Boeing met een geschatte koers-winstverhouding van circa 19 voor 2018 inmiddels wel behoorlijk aan de prijs. De waardering op basis van de cash flow yield (cash flow/beurskoers) van 7,75% wordt daarentegen als zeer redelijk beoordeeld. J.P. Morgan heeft een neutraal advies op Boeing. Meest positief is Deutsche Bank dat het aandeel met koersdoel $210 op de kooplijst heeft staan. Boeing heeft voor commerciële vliegtuigen orders binnen ter waarde van $417 mrd, goed voor meer dan 5700 toestellen, oftewel circa acht jaar omzet. De Amerikanen betalen een mooi dividend van $1,42 per kwartaal, goed voor een dividendrendement van 3,1%.

Airbus
Ook voor Airbus is 2016 een wat mager jaar geweest. De omzet kwam slechts 3% hoger uit en het onderliggende ebit (winst voor rente en belasting) daalde met 4% tot €4,0 mrd. De gerapporteerde ebit kwam liefst 44% lager uit op €2,26 mrd vanwege een last van €2,2 mln voor vertragingen bij het A400M programma. De nettowinst daalde van €2,7 mrd naar €995 mln en wordt vertroebeld door veel incidentele posten, waaronder ook een bate van €868 mln op de verkoop van aandelen in Dassault Aviation. Gesteund door een sterke vrije kasstroom van €3,2 mrd en een nettokaspositie per jaareinde van ruim €11 mrd (€14 per aandeel) verhoogde het concern het dividend met 5 cent tot €1,35 per aandeel.

Voor dit jaar hoeven beleggers ook niet op al te veel vuurwerk te rekenen. Het concern verwacht een groei van het onderliggende ebit van circa 5% en een onderliggende winst per aandeel vergelijkbaar met 2016 (€3,31). Het is daarmee al drie jaar dat de winst per aandeel niet groeit. Een mogelijk dividend van €1,40 per aandeel over 2017 biedt vergeleken met Boeing een wat matig dividendrendement van 1,9%. Hoewel de orderintake in het eerste kwartaal van dit jaar wat flauw was, heeft het orderboek van Airbus een omvang van ruim duizend miljard euro, wat goed is voor 6744 toestellen. Daarmee zit het concern voor de komende tien jaar goed.

Balans
Het gaat goed met zowel Boeing als Airbus. Terecht rekent de markt beide concerns niet af op een minder jaar. Voor beide aandelen geven wij houdadviezen. Onze voorkeur gaat op dit moment wel uit naar Airbus dat op de langere termijn de meeste winstgroei lijkt te kunnen behalen. Vooral vanaf 2018 moet de winstgevendheid van Airbus een flinke impuls kunnen krijgen. Analisten zien voor 2019 een winst per aandeel van circa €6. Het zal de vruchten plukken van hoge investeringen in R&D, stijgende verkopen, lagere verliezen op het A350 programma, gunstigere valuta-effecten en hogere interne efficiency. Mocht dit uitkomen dan is de huidige k/w van 21,5 voor Airbus voor dit jaar gerechtvaardigd.

Onderzoeken naar fraude rond Airbus
Medio maart werd bekend dat de Franse autoriteiten onderzoek doen naar fraude, omkoping en corruptie bij de verkoop van commerciële vliegtuigen door Airbus. Sinds augustus vorig jaar doen de Britten al onderzoek naar onregelmatigheden. Het is Airbus zelf dat hierop stuitte en de Britse autoriteiten op de hoogte stelden. De Fransen en Britten werken nu samen
.

 

Lees ook: Solide jaarcijfers Experian


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ