Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 6 jun 2017 09:53

Aandeel Sligro leeft op

0 0 Leestijd ongeveer

De aandelenkoers van Sligro is in 2017 in beweging gekomen. Dat heeft te maken met de strategie van het bedrijf, die van meer initiatief getuigt. De vraag is of dit gevolgen moet hebben voor ons advies.

Sligro toont zich in 2017 voor beleggers een waardig alternatief voor Ahold Delhaize. Niet dat het zo goed gaat met de supermarktactiviteiten van Sligro, maar de overige, veel belangrijkere groothandels- en distributie- activiteiten vertonen wel een positief beeld. Het bedrijf is de laatste anderhalf jaar bijzonder actief geweest met het uitbouwen van marktposities in Nederland en probeert ook voet aan de grond te krijgen in België. Voor de Emté-supermarkten wordt intussen gesleuteld aan een formule die meer aansluit bij de eisen van de huidige tijd, maar dat is een proces dat tijd zal kosten.

Foodservice bloeit
Sligro betitelt zijn ‘out-ofhome’-activiteiten, oftewel de groothandels en distributie, als Foodservice. Het bedrijf is op dit gebied marktleider in Nederland met een netwerk van vijftig zelfbedieningsvestigingen en acht bezorgcentra en is tevens beperkt actief in België. De Nederlandse klanten zijn zorginstellingen, horeca (groot en klein), cateraars en andere grootgebruikers, bedrijfsrestaurants, bezinepompstations, het midden- en kleinbedrijf en kleinschalige retailbedrijven. De zorginstellingen worden bediend onder de naam Van Hoeckel, dat gebruik maakt van hetzelfde netwerk. België werd tot voor kort bediend vanuit Nederland, met als klandizie de grootverbruikers en overige horeca. In februari 2016 nam Sligro Java over, een kleine top-vijfspeler in de Belgische markt. Java richt zich op zorginstellingen, bedrijfscatering en een aantal hotelketens. Sligro heeft ook ambities om zelf met foodservice in België actief te worden, maar ondervindt daarbij vertraging door lokaal verzet. Java kan Sligro helpen tegen lagere kosten de eigen keten op te zetten. Het management schat het totale huidige marktaandeel in België in op ongeveer 3%.

Ook in Nederland is de Foodservice-markt gefragmenteerd. Sligro is er met een marktaandeel van 24% de grootste, gevolgd door Lekkerland (13%), Deli-XL (11%), Hanos/ISPC (8%) en Makro (6%). Sligro’s marktaandeel stijgt geleidelijk (van 23,2% in 2014). De Foodservicemarkt kent volgens ons vrij hoge toetredingsdrempels, maar er komen volgens Sligro nieuwe (online) aanbieders bij die delen van deze markt willen gaan bedienen. Ook zijn er bedrijven uit de retailmarkt die proberen over te stappen. Sligro richt zich vooral op autonome groei, dus groei vanuit de bedrijfsactiviteiten zelf, maar wil ook met vooral kleine overnames het marktaandeel vergroten. Zo kwamen er in januari 2016 twee vestigingen van De Kweker bij met een jaaromzet van €17 mln, in december 2016 gevolgd door Tintelingen (jaaromzet van €8 mln) dat gespecialiseerd is in kerstgeschenken. In januari 2017 nam Sligro de Belgische groothandel ISPC over, die een jaaromzet heeft van €86 mln. En in mei jongstleden werd bekendgemaakt dat Sligro in Nederland voor Heineken de komende 15 jaar de verwerking, het opslaan en de levering van bier- en ciderbestellingen door de horeca gaat doen, later waarschijnlijk aangevuld met andere leveringen. Dit leidt tot een omzetstijging van €150 mln, maar er zijn ook integratiekosten van €80 mln tot €100 mln.

Met deze overnames in 2016 en 2017 toont Sligro zich actiever dan in eerdere jaren en dat lijken beleggers te waarderen. In de eerstekwartaalcijfers waren de acquisities duidelijk zichtbaar. De kwartaalomzet van Sligro steeg met 8,6%, naar €466 mln. De autonome groei kwam uit op 3,8%. Van de acquisities telden Tintelingen en ISPC nog niet mee in de omzet.

Ombouw supermarkten
Met de supermarktactiviteiten (‘at home’) van dochter Emté gaat het Sligro minder voor de wind. Het marktaandeel in Nederland is minder dan 3%. De winkels zijn qua inrichting aan de ouderwetse kant. Sligro is wel bezig de Emté-vestigingen aan de wensen van de moderne consument aan te passen, maar het ombouwen van de winkels naar de zogenaamde 3.0-formule vergt tijd. Eerst wordt met de nieuwe formule geëxperimenteerd, om uit te zoeken of die echt aanslaat. Vervolgens kost de daadwerkelijke ombouw veel geld, dus het gebeurt geleidelijk. Emté opende in 2016 bovendien drie nieuwe winkels en een nieuwe franchiselocatie (een winkel beheerd door een derde). De ombouw naar 3.0 zal waarschijnlijk ook leiden tot sluiting van vestigingen, omdat die ongeschikt zijn voor de nieuwe formule. Daar komt bij dat de concurrentie veel scherper is dan bij Foodservice. De omzet van de supermarkten daalt daardoor. In 2016 kwam de autonome groei uit op -1,4% en ook in het eerste kwartaal van 2017 was er sprake van een lichte daling (naar €203 mln).

Op de goede weg
Al met al speelt Foodservice een steeds grotere rol. Bij die tak groeit de omzet wel en worden overnames gepleegd. Dit doet vermoeden dat de retailactiviteiten ooit verkocht zullen worden, maar vooralsnog ontkent Sligro dat het dergelijke plannen heeft. Het bedrijf wijst onder meer op de elkaar versterkende aspecten van Foodservice en Foodretail, zoals het geïntegreerde hoofdkantoor, de gecombineerde logistiek en inkoop en de synergie tussen zelfbedieningsfilialen van beide takken. Wij kunnen ons niet voorstellen dat een ontkoppeling van beide activiteiten moeilijk is, maar zoals gezegd, het bedrijf ontkent erover na te denken.

Wat de expansie van Sligro betreft heeft het management uitgesproken zich bewust te zijn van de beperkte spankracht. De uitbreidingsinspanningen richten zich daarom voorlopig alleen op België. Pas als daar een stevige organisatie bestaat, zal Sligro naar andere landen kijken. De groei zal de komende tijd vooral van de Foodservicekant komen.

Beleggers hebben in 2017 zeer positief gereageerd op het meer initiatiefrijke beleid van Sligro. Sinds begin 2015 is de koers flink aan het stijgen, met een extra impuls in april en mei jongstleden (tot bijna €40). De k/w van Sligro is daardoor opgelopen naar 19,6, wat aanzienlijk hoger is dan Ahold Delhaize (15,1). Juist die koersstijging weerhoudt ons ervan om van ‘houden’ naar ‘kopen’ te gaan. Wij blijven tevreden met ons houdadvies.

 

Lees ook: Groeiversnelling bij Holland Colours


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ