Toekomstbestendig
Blokker Holding is zelf de afgelopen jaren ook bezig geweest met een flinke restauratie. Zo werden de fysieke winkels voorzien van een make-over en werd begin mei van dit jaar voor het eerst in de geschiedenis van Blokker een grote reorganisatie aangekondigd. Er worden honderden winkels gesloten en er verdwijnen circa 1.900 arbeidsplaatsen, terwijl dochterbedrijven Intertoys, Xenos en Leen Bakker in de etalage zijn gezet.
De ingrepen die in 2016 zijn gedaan kwamen terug in de begin deze week gepresenteerde jaarcijfers. Waar Blokker over 2015 nog een verlies van €52 mln leed, is dit over 2016 opgelopen tot €180 mln. Daarnaast daalde de ebitda van een winst van €7 mln naar een verlies van €49 mln, terwijl de omzet afnam met circa 5% tot iets minder dan €2 mrd. Gekscherend wordt het wel het Blokker-effect genoemd, wanneer je als bedrijf belangrijke marktontwikkelingen te lang negeert om het tij nog te kunnen keren. Ondanks de inspanningen lijkt Blokker het consumentenvertrouwen namelijk nog niet herwonnen te hebben.
Marktonderzoeksbureau Q&A vroeg recent aan circa 5.000 consumenten welke winkelketens volgens hen het beste op de toekomst voorbereid zijn. Dit werd gebaseerd op hoe goed de keten het doet op internet, of de winkel zich weet te onderscheiden van de concurrentie en of deze het vermogen heeft om veel mensen naar fysieke winkels te trekken. Uit het onderzoek kwamen Albert Heijn en Media Markt als beste uit de bus, wat positief nieuws is voor moederorganisaties Ahold Delhaize en Metro Group. In de middenmoot van Q&A’s onderzoek staan Kruidvat, Ikea, BCC en Douglas, terwijl de laagst scorende ketens Trendhopper, Hubo, Tuincentrum Overvecht, Big Bazar en Marskramer zijn. De twee laatstgenoemde ketens vallen onder de Blokker Holding en zitten dus in de gevarenzone. Want Q&A heeft het onderzoek al een aantal keren gedaan en bedrijven die in de voorgaande edities in de middenmoot of onderaan bungelden, zoals Scheer & Foppen en Euroland, zijn inmiddels failliet gegaan. De tijd zal uitwijzen of de geschiedenis zich herhaalt.
Lees ook: Kleren maken de voetballer
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website