McDonald’s groeit weer
Het aandeel McDonald’s staat dit jaar in de schijnwerpers. Met een koersstijging van circa 24% is het tot dusver een van de best presterende fondsen in de Dow Jones, die niet verder komt dan een plus van 8%. Dit is een inhaalslag, want de afgelopen vijf jaar zijn voor de aandeelhouders van de fastfoodketen teleurstellend verlopen. Wie eind 2011 $1000 investeerde in McDonald’s en het dividend herbelegde had eind vorig jaar $1430. Dezelfde investering in de S&P500 zou echter $1980 hebben opgeleverd. De onderneming kende dan ook nogal wat problemen op met name de belangrijke Amerikaanse thuismarkt, goed voor bijna de helft van het operationele resultaat. Klanten liepen weg omdat ze gezonder willen eten. Bovendien nam de concurrentie toe van nieuwkomers als Chipotle Mexican Grill.
Het gevolg is dat de restaurants van McDonald’s al vier jaar op rij minder bezoekers trekken en de autonome omzetgroei achter bleef. In de periode 2011-2016 is de concernomzet met slechts 9% gestegen, terwijl de nettowinst met 15% is gedaald. Doordat het bedrijf voor tientallen miljarden aan eigen aandelen inkocht, is de winst per aandeel met 3% gestegen. Het dividend is over deze periode zelfs met 40% verhoogd. Dit bijzonder ruimhartige uitkeringsbeleid kan McDonald’s echter niet volhouden. In de afgelopen drie jaar werd er $30 mrd teruggesluisd naar de aandeelhouders, terwijl de operationele cashflow bleef steken op circa $19 mrd. Omdat er tegelijkertijd veel is geïnvesteerd, is de schuld verdubbeld naar $25,9 mrd en resteert een negatief eigen vermogen van $2,2 mrd. De investment grade rating loopt voorlopig echter geen gevaar. McDonald’s genereert een riante, stabiele vrije cashflow van ruim $4 mrd en die zal vanaf volgend jaar verder kunnen toenemen, aangezien de investeringen in het opfrissen van restaurants zullen dalen. Bovendien verkoopt het bedrijf vestigingen aan franchisenemers.
Record winstmarge
Beleid bij McDonald’s is om de gehele vrije kasstroom uit te keren, maar in de drie jaar tot 2019 doet het bedrijf daar wederom een schepje bovenop met een verwachte uitkering tussen de $22 mrd en $24 mrd. De keten blijft aandelen inkopen en het dividend gaat verder omhoog. Hierdoor zal ook de schuld stijgen, maar als de winst eveneens oploopt is dat geen probleem. En daar ziet het wel naar uit, want de in 2015 ingezette turnaround heeft het gewenste effect. Er is veel gedaan aan de kwaliteit van het menu, de klantenservice is verbeterd en de Amerikaanse restaurants zijn gemoderniseerd. Vooral de introductie van een ontbijt de hele dag door is een slimme zet geweest. Het aantal bezoekers daalde in 2016 nog slechts met 0,3%, tegen een flinke krimp van respectievelijk 2,3 en 3,6% in de voorgaande twee jaar. De vergelijkbare omzetgroei steeg van 1,5 naar 3,8%. Op de Amerikaanse thuismarkt was er een vergelijkbare toename van 1,7%, tegen 0,5% in 2015.
De operationele winst ging dankzij kostenbesparingen met 8% omhoog naar $7,7 mrd, waarmee de winstmarge op een recordniveau uitkwam van 31,5%. Fors hogere rentelasten resulteerden onderaan de streep in een beperkte nettowinststijging van 3% naar $4,7 mrd. Inkoop van eigen aandelen stuwde de nettowinst per aandeel naar $5,44 (+13%). Omdat de autonome omzetgroei in de Verenigde Staten in de loop van het jaar weer duidelijk is afgezwakt en in het vierde kwartaal zelfs negatief was, twijfelden beleggers aan de bestendigheid van het ingezette herstel. Maar in het eerste kwartaal van 2017 heeft McDonald’s de opgaande lijn weten door te trekken, met een vergelijkbare omzet van +1,7% op de thuismarkt en van +4% wereldwijd. De omzet daalde licht door negatieve valutakoerseffecten en de verkoop van winkels aan franchisenemers. Daarbij werd de winstgevendheid wederom fors opgevoerd, met een operationele winststijging van 14% naar $2,0 mrd. De nettowinst steeg met 14% naar $1,2 mrd, ofwel $1,47 per aandeel (+18%).
Groeipotentieel
Onlangs maakte het bedrijf concrete financiële doelen bekend voor de lange termijn en die duiden op vertrouwen in een duurzame verdere groei. Zo wordt vanaf 2019 gemikt op een toename van de omzet met 3-5% per jaar en een operationele winstmarge van circa 45%. De winst per aandeel stijgt in de doelstelling met circa 7-9%. Kostenbesparingen leveren een belangrijke bijdrage aan de margestijging. Het huidige programma verlaagt de algemene kosten met $500 mln per jaar, ofwel met circa 19%, en zal dit jaar grotendeels gerealiseerd zijn. Tegen eind 2019 moeten de kosten met nog eens 5-10% omlaag. Om het de klanten nog makkelijker te maken, wil het bedrijf ook meer gaan thuisbezorgen. Dit biedt extra groeipotentieel, omdat bijna 75% van de bevolking in de vijf grootste markten binnen vijf kilometer van een McDonald’s restaurant woont.
Verder gaat de hamburgerketen door met zijn strategie om van meer restaurants franchisevestigingen te maken. Eind dit jaar zal al circa 93% van de restaurants gerund worden door een franchisenemer, tegen 85% in 2016, en dit moet uiteindelijk naar 95%. Voor McDonald’s is dit voordelig. De kosten en investeringen gaan omlaag, waardoor er minder kapitaalbeslag is en het rendement omhoog gaat. Bovendien wordt het verdienmodel stabieler, omdat de inkomsten verschuiven naar terugkerende huuropbrengsten en royalty’s op basis van de omzet van de franchisenemers.
Beleggers hebben al met al weer vertrouwen in de toekomst van McDonald’s en betalen nu ruim 23 keer de winst voor dit jaar. De verwachte sterke winstgroei brengt de pittige waardering echter snel omlaag. Gezien de betere omzettrend schroeven wij het verkoopadvies weer op naar ‘houden’.
Lees ook: SAP scoort met cloudsoftware
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website