Superstock: Franchisestrategie zet restaurantketen sterker op de kaart
Een belangrijke stap werd vorig jaar gezet met de afscheiding van de Chinese restaurants. Die zijn snel gegroeid, maar waren volatiel door diverse voedselschandalen. De Chinese restaurants gaan als licentiehouder verder, waardoor het franchise-aandeel toeneemt van 77 naar 93%. Na verkoop van meer vestigingen zal in 2018 minstens 98% van alle restaurants in handen zijn van franchisenemers. Dit levert enorme kostenbesparingen op en stelt het bedrijf in staat om sneller te groeien zonder grote investeringen.
Op lange termijn ziet Yum! Brands ruimte om het aantal restaurants te verdrievoudigen naar 126.000. Doel is een jaarlijkse omzetgroei van circa 7% en een operationele winsttoename van 7-9%. Mede dankzij de inkoop van eigen aandelen zal de winst per aandeel in 2019 boven de $3,75 uitkomen, waardoor de k/w naar een aantrekkelijk niveau van minder dan 20 daalt.
Lees ook: Sterk in virtuele infrastructuur
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website