Luchtige tweestrijd
Tot de introductie van de Airbus A380 in 2007 was de Boeing 747 zelfs het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Boeing denkt echter dat grote vliegtuigen als de 747 uit de gratie zijn bij luchtvaartmaatschappijen en richt zich daarom al enkele jaren op kleinere toestellen, terwijl Airbus voorlopig vasthoudt aan de jumbojet.
De Amerikaanse vliegtuigfabrikant lijkt het gelijk echter voorlopig aan zijn zijde te hebben. Bij de tweejaarlijkse luchtvaartshow in Parijs haalde Boeing voor circa $48 mrd aan orders binnen, terwijl Airbus niet verder kwam dan $24 mrd. Boeing zal hiervoor circa 350 vliegtuigen leveren tegenover 229 van Airbus, waarbij het voor beide voornamelijk gaat om kleinere toestellen. Analisten van Vertical Research wijzen er wel op dat het voor een groot deel om voorlopige overeenkomsten gaat en dat onbekend is hoe lang het duurt voordat deze converteren in daadwerkelijke orders. Analisten verwachten in ieder geval dat de vraag naar grotere vliegtuigen de komende jaren verder zal dalen. Zo wordt gewezen op het inreisverbod van de VS en de spanningen tussen Qatar en zijn buurlanden. Hier hebben vliegtuigmaatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar veel last van, terwijl juist zij veel jumbojets aanschaffen.
Naar verluidt heeft Airbus tot nu toe dit jaar geen enkele nieuwe A380 verkocht. Mede daarom kondigde het bedrijf deze week de A380Plus aan, die 80 passagiers meer kan vervoeren dan de originele A380 die al plaats biedt aan 575 passagiers. Tegelijkertijd zou de A380Plus zuiniger zijn en zouden de onderhoudskosten lager liggen. Volgens ingewijden kan Airbus op de volgende luchtvaartshow in Dubai begin november daarom wel eens de show gaan stelen, zeker nu Emirates nog eens twintig A380’s van het nieuwe type zou willen aanschaffen. Beleggers lijken in ieder geval vooralsnog te profiteren van de strijd tussen de twee vliegtuigfabrikanten. De koers van Airbus staat op jaarbasis meer dan 49% hoger, terwijl Boeing op een koerswinst van bijna 65% staat.