Column: tour de sponsoring
In het kielzog van de Nederlands/Duitse wielerploeg zijn er ook diverse beursgenoteerde bedrijven aan verbonden als DSM en Mini (onderdeel van BMW). Sommige beursgenoteerde bedrijven gaan nog een stap verder door als hoofdsponsor hun naam aan een wielerploeg te verbinden. Denk aan het Britse Sky van meervoudig tourwinnaar Chris Froome, het Movistar van uitdager Quintana (onderdeel van het beursgenoteerde Telefónica) of Trek-Segafredo van Alberto Contador en Bauke Mollema (de analisten van Skagen tipten dit Italiaanse koffiebedrijf nog deze week). Daarnaast is Škoda, onderdeel van de Volkswagen Group, deze Tour de France voor de dertiende keer de officiële autopartner. Naar verluidt kost een wielerteam €12 mln per jaar, waardoor de vraag rijst waarom sponsoren hier heil in zien.
De grote aantrekkingskracht van de Tour de France is vooral dat de wielerronde na het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen het derde grootste sportevenement ter wereld is. In de drie weken dat het evenement duurt staan er in totaal 12 tot 15 miljoen mensen langs de weg hun favorieten aan te moedigen, terwijl wereldwijd 3,5 miljard mensen de Tour de France via de televisie of internet bekijken. Wielrennen biedt een unieke combinatie van toegankelijkheid en participatie waar beursgenoteerde bedrijven maar wat graag hun naam aan verbinden, ondanks de schandalen die de sport de afgelopen jaren hebben geteisterd. Ik zit in ieder geval de komende weken voor het scherm gekluisterd om te zien wie dit jaar de titanenstrijd gaat winnen.
Lees ook: Luchtige tweestrijd
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website