Wessanen verkeert in goede gezondheid
Wessanen ziet groei in de markt voor gezond voedsel. Gezond voedsel is niet alleen beter voor de mens, maar ook voor het milieu. Er wordt in het jaarverslag uitgebreid over bericht (zie kader). Het bedrijf richt zich binnen de organische of biologische markt voor voeding en drank op zes activiteiten.
De eerste is vegetarische voeding. Met de merken Zonnatura, Bjorg, Allos en Tartex worden opties voor vegetarische maaltijden, sandwichspreads en vleessubstituten in de markt gezet. De tweede activiteit bestaat uit alternatieven voor zuivel van vee, zoals sojamelk en tegenwoordig ook melk op basis van amandelen, cashewnoten en kokos, onder meer het merk Isola Bio. Ten derde verkoopt Wessanen ontbijtgranen van Allos, ten vierde alternatieven voor brood en biscuit van El Granero, ten vijfde dranken als thee en koffie van Clipper en Destination en tot slot organische en fairtrade snacks van Kallo en Bonneterre als tussendoortjes, om bijna alle merken te noemen.
Het bedrijf wil met haar productassortiment steeds milieu-, mens- en gezondheidsvriendelijker opereren. In 2014 bestond 69% uit organische producten, in 2016 was dat 74% en de doelstelling is om dat percentage in 2020 op 80 te hebben gebracht. Bij de fairtrade producten was de stand van 2016 56%. Dat moet in 2020 zijn opgelopen tot 60%, om nog maar een doelstelling te vermelden.
Markt
Wessanen heeft met de nadruk op organische voeding inderdaad en groeimarkt aangeboord. Volgens Organic Monitor kende die markt in 2016 een omvang van ruim €30 mrd. De jaarlijkse groei is ruim 6%, zodat de markt in 2020 een omvang van bijna €39 mrd zou hebben. Die groei heeft deels te maken met het groeiende aantal mensen met allergieën, maar is vooral te verklaren doordat steeds meer mensen een hang naar gezonder eten en drinken krijgen. Dat merken zelfs giganten als McDonald’s en Coca-Cola.
Veel consumenten besluiten op de dag zelf wat zij gaan eten. Daarbij kiezen zij steeds vaker voor vers en gezond voedsel en lokaal geproduceerde producten. Dat biedt kansen voor de kleinere producenten waartoe zeker ook Wessanen behoort.
Vast staat dat Wessanen een veel hogere autonome omzetgroei weet te realiseren dan voedingsgrootmachten als Unilever, Nestlé en Danone. Autonoom, dus zonder wisselkoerseffecten en vooral zonder bijzondere effecten zoals overnames. Het gaat bij autonome groei om de echte groei van de markt.
Vast staat dat Wessanen een veel hogere autonome omzetgroei weet te realiseren dan voedingsgrootmachten als Unilever, Nestlé en Danone. Autonoom, dus zonder wisselkoerseffecten en vooral zonder bijzondere effecten zoals overnames. Het gaat bij autonome groei om de echte groei van de markt.
Resultaten
De afgelopen jaren heeft Wessanen de omzet inderdaad flink weten te verhogen. De gemiddelde omzetgroei sinds 2013 was circa 12%. Die ontwikkeling is in het vierde kwartaal van 2016 en in het eerste kwartaal van 2017 voortgezet met een toename van respectievelijk 10 en 15%. Autonoom was dat 7 en 9%. Toch werd in 2016 bij het operationeel resultaat en de nettowinst die groei niet doorgezet. Dat was teleurstellend. Bjorg (granen en snacks), Clipper (thee), Whole Earth (onder meer pindakaas), Isola Bio (koemelkvervangers) en Destination (fairtrade koffie en thee) verhoogden de omzet met meer dan 10%. Maar in Duitsland presteerden Allos (onder meer maïswafels) en Tartex (spreads) niet goed. Nieuwe producten onder die namen sloegen onvoldoende aan, maar er werden wel marketingkosten voor gemaakt. Wessanen is bezig de producten meer via de supermarkten te gaan verkopen omdat de verkoop via gezondheidswinkels stagneert. Het beeld van grotere groei in de verkopen via het supermarktenkanaal was in 2016 overigens te zien in alle landen waar Wessanen producten verkoopt. Alleen in Spanje groeiden de verkopen via de gezondheidswinkels sneller dan die via de supermarkten. Ook werd in het jaarverslag melding gemaakt van het verkleinen van de Allosfabriek. Al met al boekte Wessanen in Duitsland €6,6 mrd aan herstructureringskosten.
Bij de cijfers over het eerste kwartaal kon Wessanen melden dat het bedrijf er voor sommige producten goed in was geslaagd om posities bij supermarkten te krijgen en dat werd gewerkt aan de problemen bij de gezondheidswinkels. De omzetgroei over het kwartaal kwam zoals gezegd uit op 15%, naar €165 mln. De snelste groeiers waren koemelkvervangers, warme dranken, ontbijtgranen en zoete tussendoortjes. Die groei werd ondersteund door innovaties als het organische glutenvrije assortiment, nieuwe vegetarische maaltijdopties en gezonde biscuits. Het operationeel resultaat steeg met 34%, tot €19 mln, en de nettowinst met 45%, naar €13 mln. Belangrijk is ook dat het management voor het hele jaar een omzetgroei verwacht met ‘lage dubbele cijfers’. Het operationeel resultaat (ebita) – dit keer dus voordat bijzondere posten erin zijn verwerkt – zou met meer dan 8% stijgen. De ebite van het eerste kwartaal is met 35% gestegen, dus Wessanen houdt wat slagen om de arm wat betreft de uitgaven in de rest van 2017. De analisten verwachten net als wij dat Wessanen er in 2017 in zal slagen het oude groeipad van winststijging weer in ere te herstellen. Het aandeel kent een koers-winstverhouding van 31,3. Gezien de hoge groeiverwachting blijft het advies echter ‘kopen’.
Lees ook: Voedselbedrijf heeft groeipad gevonden
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen? U kunt zich als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.