Lezersvraag: waarom daalde de koers van CSX zo hard?
CSX maakte dinsdag nabeurs vooral dankzij het aantrekkende transport van steenkool beter dan verwachte kwartaalcijfers bekend, maar stelde teleur met zijn outlook. Over het tweede kwartaal werd een omzetgroei van 8% gerealiseerd met vooral een indrukkende groei van 27% voor het transport van kolen. De winst per aandeel van $0,64 was beter dan de gemiddelde analistenconsensus van $0,59 en ook de voor de sector belangrijke ‘operating ratio’ (operationele kosten als percentage van de omzet) van 67,4% was beter dan een jaar geleden (68,9%).
CSX liet zich echter voorzichtig uit voor de rest van 2017, waarvoor het een wpa-groei van ongeveer 25% voorziet ($2,26). Dat is minder dan de 28% hogere wpa van $2,31 waar analisten op rekenden. Gezien de zeer sterke koersstijging van het aandeel de laatste tijd is de correctie na de kwartaalcijfers helemaal niet verrassend.
CSX noteert niet ver van de hoogste koers ooit en is in 2017 ondanks de tik van gisteren nog steeds goed voor een koerswinst van 44,4%. Met een geschatte k/w van 22,5 voor dit jaar is het aandeel prima gewaardeerd. De vooruitzichten blijven goed, ook voor het dividend, dat begin dit jaar nog met ruim 11% werd verhoogd. CSX blijft dan ook een vaste waarde in de dividendportefeuille.