Unilever op de beloofde weg
Glutenvrije, vegetarische en natuurlijke varianten, nieuwe merken, marketing in nieuwe landen, het past allemaal binnen het offensief van Unilever om met premiumproducten marktaandeel en operationele marge te winnen. Met het marktaandeel lukt het nog niet zo. De markten waarop Unilever opereert groeien niet en Unilever zelf slaagt er niet in om grotere hoeveelheden producten te verkopen. Dat wil zeggen, als de spreadmerken worden meegeteld. Zonder deze was er in het tweede kwartaal sprake van een volumegroei van 0,3%. Met de premiumproducten kon het bedrijf wel prijsverhogingen realiseren (+3,1%). De autonome kwartaalomzet steeg met 3,4% zonder de spreads en met 3,0% inclusief de spreads. De autonome operationele marge steeg met 180 basispunten, tot 17,8%. In 2020 moet dat volgens de recente plannen 20% zijn geworden. Verantwoordelijk voor deze toename waren vooral de hogere prijzen en toegenomen efficiency. Bij de divisie Persoonlijke Verzorging kenmerkte dit kwartaal zich overigens door lage marketinguitgaven. Dat wordt later ingehaald. Unilever sprak voor heel 2017 de verwachting uit van een marge die ‘slechts’ 100 basispunten hoger zal zijn dan in 2016 in plaats van 180 basispunten. Het tweede kwartaal is dus niet geheel illustratief voor het hele jaar.
IJs en thee
Grote groeier was dit keer het onderdeel Refresments. IJs en thee kenden een autonome omzetgroei van maar liefst 6,7%, (1,8 procentpunt aan hoeveelheidsgroei en 4,8 procentpunt aan prijsgroei). De margestijging was er 230 basispunten. De groei van heel Unilever kwam weer grotendeels uit de opkomende landen.
De gewone halfjaaromzet steeg met 5,5%, naar €27,7 mrd. Het operationeel resultaat nam toe met 28%, naar €4,8 mrd. En de nettowinst groeide met 22,4%, naar €3,3 mrd. Unilever presenteerde dus mooie cijfers, maar door de hoge k/w van 23 gaan we toch niet verder dan een houdavies.
Lees ook: Unilever verrast met omzetgroei
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor deze aandelen? U kunt zich als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.