McDonald’s is flink in het offensief
In 2011 nam de vergelijkbare omzet in de belangrijkste markt van McDonald’s, de VS, ongeveer 5% toe. In 2012 was de groei minder dan 4% en in 2013 en 2014 was zelfs sprake van een daling. De fastfoodketen heeft daarna een ommekeer bewerkstelligd. In 2015 steeg de omzet in dezelfde restaurants weer met ongeveer 0,5%, en in 2016 werd dat 1,7%.
McDonald’s heeft initiatieven ontplooid die het bedrijf een ander imago moeten geven. Eerst werd een ontbijt geïntroduceerd en de kwaliteit van het voedsel verhoogd, inspelend op de vraag naar gezonder voedsel bij de consument. Afgelopen maart is aan de metamorfose een vervolg gegeven met plannen om ook de service aan de klant te verbeteren. Zo gaat het bedrijf meer technologie inzetten om de bezoeker sneller van dienst te kunnen zijn. Na de geautomatiseerde bestelling wordt het eten aan tafel gebracht. Daarmee komt een einde aan het wachten in rijen voor de toonbank. Ook voor de automobilist wordt de bestelprocedure verkort via mobiele bestel- en betaalmogelijkheden.
Modernisering
Als tweede maatregel gaat McDonald’s bestellingen aan huis leveren, waarschijnlijk via derde partijen zoals Uber en Thuisbezorgd.nl. De keten kan daarmee profiteren van de restaurantdichtheid, die met zich meebrengt dat in belangrijke markten veel mensen in de buurt van een vestiging wonen. Voorts gaat McDonald’s de restaurants moderniseren. Het bedrijf wil zo zieltjes terugwinnen, met name in de VS, want het aantal klanten is nog steeds aan het afnemen. Het bedrijf probeert tevens meer van zijn schaal te profiteren. Door de grote inkoopkracht kan McDonald’s goedkoper inkopen. Als dit gepaard gaat met goedkope aanbiedingen, kan dat nieuwe klanten opleveren.
Over het afgelopen tweede kwartaal kwam de vergelijkbare omzet in de VS uit op 3,9%. Er is dus verdere vooruitgang. Door toegenomen franchising daalde wel de totale kwartaalomzet (zie tabel). Maar het leidde ook tot lagere kosten en hogere winsten. Bij een vrij hoge k/w van 24,8 handhaven we wel ons houdadvies.
Lees ook: DuPont ligt mooi op koers
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website