Home Depot weet van groeimarkt te profiteren
Er vindt momenteel een divergentie plaats in het consumentengedrag van Amerikanen. In plaats van de ‘gewone’ levensbehoeften als kleding en meubilair zijn zij vooral geïnteresseerd in lifestyle-producten als reizen, renovatie-toebehoren en hotels. Ook supermarkten hebben het moeilijk, maar dat komt dan weer vooral door de concurrentie onderling en door internet, dat de prijzen onder druk houdt. De bedrijven die betrokken zijn bij renovatie van huizen hebben het in het eerste halfjaar met een aandelenkoersstijging van 4% in iedere geval stukken beter gedaan dat de hele sector van retailbedrijven met -13% (P. Kustas, 10 juli 2017, Bloomberg).
Stormachtige groei
Home Depots is in 1979 opgericht en heeft dus met een huidige jaaromzet van $94 mrd een stormachtige groei doorgemaakt. De nettowinst per aandeel stijgt ook snel, door operationele groei (zie tabel) en door aandeleninkoop. Het bedrijf is actief in de Verenigde Staten en inmiddels op kleinere schaal ook in Canada en Mexico (samen circa 10% van de omzet).
In totaal zijn er nu circa 2200 winkels. Het vloeroppervlak van een standaardwinkel is bijna 10.000 vierkante meter of een hectare (100m bij 100m) bij een aanbod van ongeveer 35.000 producten. Via het internet zijn echter meer dan miljoen producten te bestellen. Daarmee heeft Home Depot een van de grootste Amerikaanse e-commerce websites. Er zijn ook mobiele applicaties, en er is middels het gebruik van data gestart met gepersonificeerde marketing en met loyaliteitsprogramma’s. Het bedrijf is naar eigen zeggen inmiddels de zevende online retailer van Noord-Amerika. Vijf jaar geleden was het bedrijf nog nummer 43. E-commerce maakt met $5 mrd ongeveer 6,5% van de omzet uit. De bijdrage van e-commerce neemt jaarlijks met circa 1 procentpunt toe.
Marktontwikkelingen
Home Depot zit met zijn activiteiten in de renovatie- en bouwsector in een gunstige positie. Want als de bouw floreert, dan zijn Home Depots bouwproducten gewild. En als de bouw stagneert, dan blijven de Amerikanen dus langer in hun huidige huizen zitten en wordt er meer gerenoveerd met de bouwmaterialen van Home Depot. Bovendien werkt een huizenprijsstijging wel in het voordeel van de zittende eigenaars. Hun vermogen en daarmee hun koopkracht (met leningen op grond van hypotheken) neemt daardoor toe. Dat is een extra prikkel om meer in hun huizen te investeren. Daar komt nog bij dat het aantal Amerikaanse huishoudens nog steeds stijgt. Er is daardoor een natuurlijke aanwas van de vraag naar nieuwe huizen, of, na het betrekken van een bestaand huis, naar renovatie.
De bouwmaterialensector wordt nog niet zozeer geraakt door concurrentie van internetgrootmachten als Amazon – dat zien wij nog geen planken zagen of deskundig advies over verf of apparaten geven – zodat gezien de huidige ontwikkelingen met gematigde economische groei en verbeterde werkgelegenheid het consumentenklimaat voor Home Depot voorlopig gunstig blijft. Dat neemt niet weg dat Home Depot een e-commerce website heeft opgezet en een beleveringsnetwerk heeft opgebouwd waarmee 90% van de klanten binnen twee dagen na de bestelling hun producten ontvangt. De verdediging tegen Amazon lijkt op orde te zijn gebracht, mocht dit bedrijf besluiten tot de bouwmaterialenmarkt toe te treden.
Sinds 2010 zijn de private investeringen in huizen in de VS met 69% gestegen. Daar heeft Home Depot flink van heeft geprofiteerd: de omzet steeg van 2012/13 tot en met 2016/17 met $20 mrd. De markt waarop Home Depot opereert (huiseigenaren, installatie-, onderhouds- en reparatiesector) is $550 mrd groot. Het bedrijf heeft daarmee een marktaandeel van 17%.
De bouwmaterialenmarkt heeft zich na de crisis gunstig ontwikkeld. De omzetstijging van Home Depot sinds 2012/13 was gemiddeld 6% per jaar. De groei van de vergelijkbare omzet (omzet in dezelfde winkels) is daarbij doorslaggevend; acquisities waren er niet zoveel. Die vergelijkbare omzetgroei is de afgelopen jaren toegenomen als gevolg van investeringen in de deskundigheid en serviceverlening van de werknemers, de toename van het aantal verkoopkanalen en het aanbod van betere merken voor professionals. De productiviteit per vierkante meter is hierdoor vergroot, temeer daar Home Depot het vloeroppervlak per winkel niet meer veel laat toenemen. De resulterende margestijging zorgde er mede voor dat de winst per aandeel gemiddeld meer dan 20% per jaar is gestegen. Dit is natuurlijk wel inclusief de effecten van acquisities (bij de omzet) en aandeleninkoop (bij de winst per aandeel).
Dividend
In een dergelijk gunstige markt verwacht Home Depot voor dit boekjaar 2017/18 een omzetgroei van 4,6%, tot $99 mrd, bij een operationele margestijging van 30 basispunten, naar 14,5%. Het bedrijf heeft bovendien de beoogde dividendbetaling verhoogd van 50% van de nettowinst naar 55% en gaat opnieuw voor $15 mrd aan aandelen inkopen, oftewel 8% van de huidige marktwaarde. De markt verwacht dan ook een stijging van de nettowinst per aandeel van 14%. Dat zou kunnen worden overtroffen, want de groeivoorspelling van Home Depot inzake de omzet is aan de conservatieve kant. First Data Spend Trend meldde bijvoorbeeld dat de bouwmaterialenverkopen in april met 7,7% waren gestegen (S. Shah, 16 mei 2017, Bloomberg). De eerstekwartaalomzet (januari tot en met maart) was al met 4,9% gestegen. Bij een k/w van 20,3 zijn wij ook enthousiast en daarom handhaven wij ons koopadvies.
Zie ook: Home Depot groeit stevig
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.