Heineken doet het ietsje beter dan verwacht
De halfjaarcijfers van het bier- en ciderconcern waren beter dan de financiële markt had verwacht, zij het niet heel veel beter. Zo kwam de omzet uit op €10,48 mrd waar gemiddeld €10,37 mrd was voorspeld. Ook bij het operationeel resultaat was de uitkomst beter (€1,81 mrd tegen €1,75 mrd).
De autonome omzetgroei over het eerste halfjaar kwam uit op 5,7%. Dat was over het eerste halfjaar van 2016 nog 4,7%. Autonoom wil zeggen zonder de effecten van buitengewone posten als acquisities, bijzondere afschrijvingen en wisselkoersen.
In 2017 was de oorzaak van de toename vooral prijsstijging, want de autonome volumegroei, ofwel het aantal verkochte hectoliters, steeg met 2,6%, Dat was 4,1% in 2016. In 2016 explodeerde de omzet in Azië/Pacific (+19%). De omzetstijging aldaar begint te normaliseren. Des te knapper is het dat die toch nog 6,3% was in 2017. Vietnam speelde daarbij een belangrijke rol, want Indonesie, Maleisië en China toonden volumedaling. Voor de overige regio’s kon Heineken in 2017 eveneens volumegroei melden, dus nu ook voor de regio Afrika/Midden Oosten/Oost-Europa. Overigens was de volumegroei in de andere regio’s (Amerikaanse Continent, het al genoemde Azië/Pacific en Europa) derhalve lager dan in 2016. Het prijseffect was dus de dominante factor bij de omzetgroei. Dat speelde vooral in Afrika/Midden Oosten en in minder mate in Europa, maar die maken samen 65% uit van de totaalomzet. Heineken profiteert vooral in Europa van de betere economische perspectieven die de consumenten meer duurdere (premium-)bieren doet kopen. Voorts is Heineken zeer actief in het brengen van alternatieven voor het aloude alcoholhoudende pils (zie kader).
Resultaat en winst
Het autonome operationeel resultaat (ebita) steeg met 11,8%. Dit was een gevolg van de hogere omzet, de verkoop van de duurdere bieren en een grotere efficiency. De autonome nettowinst steeg met 10,5% en de gewone nettowinst met 49%, door een bijzondere afschrijving in 2016 (zie tabel). Bij een k/w van 22,4, goede cijfers en een sterke autonome groei, handhaven wij ons koopadvies. <
Variëteiten bij bier en andere dranken: nieuwe doelgroepen lokken
Het assortiment van bierbrouwers groeit de laatste jaren aanzienlijk. De impulsen komen van overnames en van innovatie. Zo ook bij Heineken. Er zijn variëteiten geïntroduceerd in de vorm van bieren met smaakjes, bieren gecombineerd met sterke drank, dranken voor vrouwen, ambachtelijke bieren en recent toch ook weer alcoholvrije bieren.
Heineken is door overnames ook groot geworden in cider. Dat is een alcoholische drank gemaakt van het sap van vruchten, meestal van appels. Het grotere assortiment en het aanspreken van nieuwe doelgroepen verhoogt nu de omzet en beschermt de bierbrouwers tegelijkertijd tegen het eventueel minder populair worden van pils of kleiner wordende doelgroepen, bijvoorbeeld als gevolg van vergrijzing.
Halfjaarcijfers
In € mrd | 2017 | 2016 | 2015 |
Omzet | 10,5 | 10,1 | 9,9 |
Oper res. (ebit) | 1,6 | 1,3 | 1,7 |
Nettowinst | 0,9 | 0,6 | 1,1 |
Lees ook: Heineken verrast met volumegroei
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website