Vinci groeit op concessiedivisie
Lees ook: Staatsobligaties weer met beide benen op de grond
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website
De sterke winst- en passagiersgroei bij de luchthavens bevestigen dat Vinci hiermee een nieuwe groeibriljant in huis heeft. Het bedrijf aast op meer luchthavens.
Vinci heeft in het eerste halfjaar volgens verwachting gepresteerd. De omzet steeg met 5,1% naar €18,5 mrd, met dank aan een goede autonome groei van 3,6% aangevuld door overnames. Het bedrijfsresultaat werd opgevoerd met 9,5% naar €1,9 mrd. Onderaan de streep kwam de nettowinst 11,9% hoger uit op €1,03 mrd, geholpen door lagere rentelasten. De sterke winstgroei kwam vooral op het conto van de divisie concessies, die het bedrijfsresultaat met 12,4% verhoogde naar €1,53 mrd. De tolwegen profiteerden van hogere verkeersvolumes en wisten de winstmarge nog wat verder op te voeren. Maar de luchthavens waren de stuwende kracht in deze divisie. Om tegenwicht te bieden aan de lastige Franse bouwmarkt, is Vinci hier de laatste jaren sterk uitgebreid. De onderneming heeft momenteel al 36 luchthavens onder beheer en die groeien erg snel. Er werden bijna 13% meer passagiers vervoerd en het bedrijfsresultaat steeg met 63% naar €0,4 mrd.
Overnamekansen
Bij de bouwdivisie kwam het bedrijfsresultaat 3,1% hoger uit, op €349 mln. Daarmee bleef de marge stabiel op 2,3%. Er is echter zicht op een margeverbetering, nu de Franse bouwmarkt aantrekt en de orderontvangsten sterk toenemen. Buiten Frankrijk werken de olie- en gasmarkten nog niet mee. Verder hebben de tolwegen dit jaar te maken met een lastige vergelijkingsbasis. Niettemin werd de verwachting van een hogere omzet en winst voor het gehele jaar herhaald. Zoals we gewend zijn van Vinci is dat een conservatieve outlook, gezien de sterke eerste jaarhelft. Het bedrijf blijft ook loeren op overnames in met name luchthavenconcessies en heeft goede papieren om de 42-jarige concessie voor de luchthaven van Kobe binnen te halen. Daarnaast is het in de markt voor het controlerend belang van de Franse overheid in Aéroports de Paris (ADP). Vinci heeft al een belang in ADP van 8%. Het aandeel is met een k/w van 16 en een dividendrendement van 3% redelijk gewaardeerd en blijft omwille van de groei-ambities in de luchtvaart en het herstelpotentieel in de bouw koopwaardig.
Lees ook: Staatsobligaties weer met beide benen op de grond
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website