Tip van de week: Italiaans buitenbeentje
De Italiaanse economie laat herstel zien. De werkloosheid is weliswaar nog steeds hoog, maar loopt wel terug en het percentage werkenden groeit. Italië heeft zelfs een handelsoverschot, iets dat lange tijd ondenkbaar werd geacht. Er zijn echter nog veel problemen met slechte leningen die zijn uitgegeven door Italiaanse banken. Bij het afwikkelen daarvan komt Mediobanca in beeld. Leningen moeten worden gewaardeerd en verkocht, en partijen hebben hulp nodig bij het innen ervan. Mediobanca heeft hier passende oplossingen voor en koopt zelf leningen op tegen hoge kortingen. De bank heeft zelf slechts een kleinere blootstelling aan slechte leningen, die nu maar 2,5% van het totaal bedragen. De omzet is het afgelopen jaar met 7% toegenomen en de winst met 24%. Dit kwam door organische groei, lagere provisies voor slechte leningen en de overname van Barclays Italy.
Mediobanca heeft een goede naam. Het is de grootste en bekendste zakenbank van Italië, en was onder andere betrokken bij de uitgifte van extra aandelen door Deutsche Bank en UniCredit. Ook adviseerde Mediobanca bij de fusie van Luxottica en Essilor. In Italië is het de onbetwiste nummer één: de bank is betrokken bij maar liefst 71% van alle overnames in het land. Ook in andere delen van Zuid-Europa heeft Mediobanca een sterke positie.
Italië heeft veel zwakke banken. Klanten zijn op zoek naar een sterker alternatief en Mediobanca profiteert daarvan. De bank heeft zijn risicocalculaties beter op orde dan de concurrentie, wat leidt tot een winstgevende leningenportefeuille. Ook vermogensbeheer vormt een stabiele groeimarkt.
Mediobanca lijkt voor een Italiaanse bank wellicht duur, maar is winstgevend, heeft een sterke balans (de CET1 ratio bedraagt 13,3%) en heeft groeipotentieel. Bovendien is de waardering op absolute basis laag, aangezien het aandeel onder de boekwaarde van €10 wordt verhandeld ondanks de winstgevendheid in deze relatief lastige tijden, en ondanks de dividendverhoging met 37% dit jaar tot 4,11%.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.