Ahold Delhaize komt met goed en slecht nieuws
Het belangrijkste gegeven in de tweedekwartaalcijfers van Ahold Delhaize was dat de retailer in de VS te maken kreeg met inflatie. Door concurrentie en koopgedrag van de Amerikanen waren de prijzen in vorige kwartalen gedaald, maar nu dus niet. Bij de voormalige Ahold-winkels steeg de autonome omzet desondanks niet (0,0%), vergeleken met een jaar eerder. Er werden dus kleinere volumes verkocht.
Bij de voormalige Delhaize-winkels was met +1,2% wel sprake van een hogere autonome omzet (zonder de effecten van de fusie, acquisities, verkochte eenheden, bijzondere afschrijvingen en wisselkoersen). Pasen viel in het tweede kwartaal, dus de omzetgroei was niet indrukwekkend. Overigens viel ook 4 juli in het kwartaal, de nationale Amerikaanse feestdag. De Verenigde Staten zijn zeer belangrijk voor Ahold Delhaize, want maar liefst 62% van de totaalomzet komt van de Amerikaanse markt.
In de VS was dus sprake van vooruitgang. Voor Nederland, België, Midden- en Oost-Europa gold dat per saldo ook bij de autonome omzet, maar slechts beperkt (Nederland). Ook bij het autonome operationeel resultaat was er geen vooruitgang. De kosten stegen flink met de omzet mee. In Nederland kwam dat door pensioenuitgaven en in België door hogere marketinguitgaven.
Slotsom
De totale autonome kwartaalomzet steeg met 1,8%, naar €16 mrd. Dat is een fractie hoger dan de gemiddelde verwachting van de analisten. Door margestijging, met name als gevolg van fusiesynergie-effecten, steeg het autonoom operationeel resultaat met 11% naar €626 mln. De nettowinst kwam 68% hoger uit, op €355 mln, iets lager dan analisten hadden verwacht. Ahold Delhaize mikt tot 2019 op €250 mln aan extra synergie, maar verwacht voor 2017 slechts een lichte autonome margestijging tegenover 2016 (3,9 tegen 3,7%). Bij een k/w van 13,7 blijven wij terughoudend: ‘verkopen’.
Lees ook: Amazon legt bom bij Ahold Delhaize.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.