Column: Analisten maken er een potje van
Een andere karakteristiek is de enorme conjunctuurgevoeligheid van de branche. De Europese economie draait momenteel op volle toeren en het aandeel Air France-KLM is het afgelopen half jaar met 140,1% gestegen. Maar tijdens de wereldwijde crisis van 2008 ging de koers meer dan 80% onderuit. Al sinds jaar en dag is er sprake van een klassiek jojo-effect: elke keer dat het aandeel Air France-KLM sterk steeg, volgde er weer een crash. En andersom.
Ik blijf er met mijn handen van af omdat ik geen flauw idee heb wanneer de economie sterk zal aantrekken of afkoelen. Ik beleg liever in bedrijven die per saldo waarde creëren, zoals het dividendaandelen Unilever. Analistenhuizen hebben deze luxe niet. Sommige geven adviezen waar ik me zeer over verbaas. Op 28 juli publiceerde Air France-KLM de halfjaarcijfers. De analisten van ING kwamen dezelfde dag met een hernieuwd houdadvies en een koersdoel van €8,00, terwijl de koers op dat moment circa 50% hoger stond. Het maakte mij cynisch. Als het aandeel Air France-KLM verder zou stijgen of gelijk blijven, dan hadden de analisten het bij het juiste eind. Het advies was immers ‘houden’. Maar als het aandeel tientallen procenten zou dalen, dan hadden de analisten van ING het ook goed gezien. Het koersdoel was immers €8,00.
Zo is er nauwelijks risico aan het volgen van een volatiel aandeel. Van de 21 analistenhuizen die Bloomberg volgt, hebben er maar vier een verkoopadvies op Air France-KLM. Dat is weinig. Van de vier partijen met een verkoopadvies is onderzoeksbureau Alpha Value de interessantste. Tussen 9 februari 2017 en 11 mei 2017 gaf Alpha Value zestien keer een koopadvies voor Air France-KLM. Dit is extreem veel want een gemiddeld advies verandert meestal één keer per kwartaal, na de kwartaalcijfers. Bij deze koopadviezen lag de aandelenkoers tussen €5,09 en €9,02. Vervolgens kwamen er tussen 16 mei 2017 en 11 juli 2017 elf verkoopadviezen. Toen bewogen de koersen tussen €9,37 en €13,11. Alpha Value komt met koopadviezen wanneer er bloed door de straten vloeit en geeft verkoopadviezen bij een jubelstemming.
Lees ook: Goednieuwsshow bij Air France-KLM
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.