Column: Oranje Leeuwinnen laten kassa rinkelen
Al jaren neemt de populariteit van vrouwenvoetbal toe en de KNVB was benieuwd welke impact het organiseren van het Women’s EURO 2017 zou hebben op de Nederlandse economie. Uit onderzoek van PwC voorafgaand aan het evenement kwam naar voren dat het EK Nederland circa €28,6 mln aan directe omzet zou opleveren, waarvan €8,2 mln afkomstig van de Europese voetbalbond UEFA. De rest zou worden binnengebracht door onder meer de teams, de media en de bezoekers van de stadions die hier eten, slapen, souvenirs kopen en van het (openbaar) vervoer gebruikmaken. Daarnaast wees PwC op indirecte omzet zoals leveranciers die meer producten en diensten aan hotels leveren. Dit indirecte effect zou zo’n €15,3 mln in het laatje brengen. In totaal schatte PwC de extra bestedingen tijdens het EK op €43,9 mln. De kosten die daartegenover staan voor de organisatie en het handhaven van de openbare orde werden geschat op respectievelijk €4,6 mln en €1 mln.
Op zondag 6 augustus volgde de ontknoping van het voetbaltoernooi. Het Nederlands elftal haalde voor het eerst in haar historie de finale, waarin Denemarken met 4-2 werd verslagen. Op het hoogtepunt trok de eindstrijd zo’n 5,5 miljoen tv-kijkers, terwijl naar de huldiging in Utrecht de dag daarna ruim 2,1 miljoen mensen keken. De vraag is natuurlijk of dit momentum ook op langere termijn zal worden doorgetrokken. Hoogleraar filosofie van mens, cultuur en samenleving prof. dr. Martine Prange stelde tegenover dagblad Metro dat er veel investeringen nodig zijn om het vrouwenvoetbal in Nederland te ontwikkelen. Op dit moment gaat nog geen 5% van de media-aandacht en rond de 1% van de sponsorgelden naar vrouwensport. Vanwege de economische impuls die het kan opleveren lijkt mij dit geen slechte investering, zeker gezien de huidige prestaties van het Nederlands mannenvoetbalelftal.
Lees ook: Column: paniekzaaien, wie heeft daar baat bij?
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.