Techreuzen VS blijven beleggers inspireren
De vijf waardevolste bedrijven in de S&P500-index zijn allemaal technologiebedrijven, en allemaal zijn ze zo’n $500 mrd of meer waard. Technologieaandelen zijn de laatste jaren erg populair, wat de hoge waarderingen mede verklaart. De reden waarom voor deze populariteit is duidelijk: groei. Hoge groeipercentages zijn in veel sectoren uitzonderlijk, maar voor technologiebedrijven zijn ze bijna verplicht. Verder hebben de vijf bedrijven allemaal forse cashposities. De nettoschuld is laag, en bij vier van de vijf zelfs negatief. Daardoor is de financiële toekomst voorlopig verzekerd.
De vijf bedrijven hebben allemaal een eigen achtergrond en specialisme. Toch zijn er steeds meer overeenkomsten te zien tussen deze (en andere) technologiebedrijven. De opkomst van de cloud en mobiel internet heeft er voor gezorgd dat de techmarkt is veranderd, en daarmee ook de bedrijven die erin actief zijn. Zo bieden Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft alle vier clouddiensten aan. LinkedIn, nu onderdeel van Microsoft, concurreert in zekere zin met Facebook. Google (Alphabet) en Facebook concurreren met elkaar om advertentie-inkomsten. Deze bedrijven worden steeds meer elkaars concurrenten.
De laatste resultaten van de vijf top techbedrijven waren over het algemeen positief. De groei houdt nog altijd aan en het geld stroomt binnen. Er waren hier en daar wel minpunten te ontdekken, maar per saldo gaat het met alle vijf gewoon heel erg goed. We lopen ze een voor een na.
Alphabet
Alphabet, beter bekend als Google, draait al jaren goed. De opkomst van mobiel internet was een tijdlang een punt van zorg bij beleggers en analisten, maar de aanhoudende groei laat zien dat deze zorgen overtrokken waren. De transitie van pc naar mobiele apparaten heeft wel gevolgen, maar die zijn niet onoverkomelijk.
In het afgelopen tweede kwartaal was het effect zichtbaar; de ‘cost per click’ (CPC) daalde met 23%, wat wil zeggen dat Google 23% minder ontvangt als iemand op een Google-advertentie klikt. Tegelijkertijd steeg de ‘traffic acquisition cost’, de TAC, wat betekent dat Google meer moet betalen aan andere partijen die bezoekers richting Google of Google-advertenties leiden. Op mobiel internet wordt er minder betaald voor clicks, wat waarschijnlijk de belangrijkste verklaring is voor de daling van de CPC.
Per saldo ziet het er echter een stuk minder negatief uit voor Alphabet: de omzet steeg met 21,0% en de operationele winst met 18,8%, als er geen rekening wordt gehouden met de boete van $2,7 mrd die Alphabet van de EU moest betalen. Door die boete was de nettowinst lager dan een jaar geleden, maar deze zou anders met meer dan 17% zijn gestegen. Door mobiel internet stijgt de winst minder snel, maar de toename is nog altijd indrukwekkend en de k/w van iets meer dan 30 is helemaal niet vreemd. Alphabet is al jaren extreem succesvol. De laagste omzetgroei, in 2009, bedroeg nog altijd 8,5%. Mededingingszaken kunnen de komende jaren een rol gaan spelen, maar tot dusver kan het bedrijf die makkelijk hebben. We blijven bij ons koopadvies.
Amazon
Het bedrijf begon ooit als een online boekhandel. Nu verkoopt en levert Amazon van alles, van de dagelijkse boodschappen tot databasemanagement. Dankzij deze enorme uitbreiding van de activiteiten groeit de omzet al jaren hard. En de groei is nog steeds hoog, ondanks de hoge omzet. Afgelopen kwartaal was de omzetgroei 24,8%, iets boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. Het grote probleem (vooral voor beleggers) van Amazon is de winstgevendheid: oprichter en ceo Jeff Bezos vindt investeren in groeimogelijkheden belangrijker dan winst maken. en van de afgelopen vijf jaar leverden er dan ook twee verlies op. Als er al winst gemaakt wordt, gaat het vaak om geringe bedragen in verhouding tot de omzet, die inmiddels enorm is. In het tweede kwartaal was er weliswaar winst, maar teleurstellend weinig: $197 mln is veel geld, maar niet op een omzet van $38,0 mrd. Desondanks waren de winstcijfers de afgelopen anderhalf jaar al een stuk beter dan daarvoor.
De lage winstcijfers zorgen ervoor dat de koers-winstverhouding van het aandeel torenhoog is. De hoge koers komt ongetwijfeld door de niet aflatende hoge groei en de sterke kasstroom. Beleggers in Amazon moeten ervan uitgaan dat het bedrijf in de toekomst de winst zonder grote problemen kan verhogen door minder te investeren. De vraag is echter of dat gaat lukken, en zo ja wanneer. Het grootste deel van de omzet komt uit e-commerce, een competitieve markt met heel lage marges. Amazon verdient veel meer met de clouddiensten dan met e-commerce, terwijl de omzet van de laatste tijd veel groter is. Het valt dus te betwijfelen of Amazon ooit structureel sterk winstgevend wordt. Het winstgroeipercentage in de afgelopen jaren is enorm, maar dat komt omdat de winst zo klein was dat de procentuele toename er fors uitziet. De grote groei is de voornaamste reden om het aandeel in portefeuille te hebben, maar de hoge waardering weerhoudt ons ervan om het aandeel op ‘kopen’ te zetten. Het blijft ‘houden’.
Apple
Apple is het bedrijf met de hoogste marktwaarde ter wereld, zo’n $750 mrd. Van de vijf bedrijven in dit artikel heeft het ook met afstand de hoogste jaaromzet. Maar hoe groter de omzet, hoe lastiger het is om hoge groeipercentages te halen. Zo had Apple in het afgelopen kwartaal de laagste omzetgroei van het vijftal: 7,2%. Dat is nog altijd een respectabel percentage, maar het betekent wel dat beleggers minder diep in de buidel zullen tasten voor het aandeel dan als de groei hoger zou zijn. Dat is de logische verklaring voor de lagere k/w die Apple heeft. Daarnaast is het bedrijf in hoge mate afhankelijk van één product, de iPhone. Hoewel dit toestel nog steeds succesvol is, bestaat er altijd het risico de populariteit ervan om wat voor reden dan ook significant afneemt, iets dat tot een behoorlijke daling in de resultaten van Apple zou leiden.
De grote aantrekkingskracht van Apple is gelegen in de sterke financiële positie en de jarenlange goede resultaten. Naar onze mening is het aandeel niet duur, maar ook niet goedkoop. De k/w van ongeveer 17 is redelijk, maar deze vormt onvoldoende reden om het te kopen, gegeven de lagere groeipercentages. Het dividend van 1,7% is ook niet bijzonder aantrekkelijk. Het advies blijft daarom ‘houden’.
Facebook
Facebook is de afgelopen jaren in een immens tempo gegroeid, en deze groei houdt nog steeds aan: in het afgelopen kwartaal steeg de omzet met maar liefst 44,8%. Facebook heeft veel succes met het verkopen van allerlei advertentiediensten op sociale-mediaplatforms. In tegenstelling tot veel andere bedrijven in de sector, zoals Twitter, is Facebook erin geslaagd om hoge winstmarges te genereren. In het tweede kwartaal was de nettowinstmarge uitzonderlijk hoog, met maar liefst 41,8%. Een snelgroeiend bedrijf met dergelijke hoge marges is natuurlijk gewild bij beleggers. Sinds de beursgang in 2012 is de koers van het aandeel ruim verviervoudigd. De waardering is op het eerste gezicht hoog, met een k/w die op basis van de taxatie voor het lopende jaar 34,5 bedraagt. Op basis van onze (conservatieve) schatting voor 2018 zakt de k/w echter al naar 29,1. De verhouding tussen de k/w en de winstgroei, de zogenaamde ‘peg-ratio’ (zie kader) is laag bij Facebook. Dat wil zeggen dat als de winstgroei nog enige jaren aanhoudt, het aandeel nu niet duur is. De ‘als’ is natuurlijk een belangrijke beperking, want het is niet zeker dat de winstgroei voortduurt. Facebook heeft ons de afgelopen jaren ons verbaasd met voortdurend goede groeicijfers. We hebben het aandeel eerder verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’ omdat we dachten dat het lastig zou zijn om het hoge groeitempo vol te houden. We zijn echter te voorzichtig geweest, en daarom verhogen we ons advies naar ‘kopen’.
Microsoft
Van de vijf Amerikaanse tech-giganten die we in dit artikel behandelen, bestaat Microsoft het langst. De groei is minder sterk dan bij de andere vier, maar het bedrijf groeit nog altijd wel. Lange tijd was er de angst dat Microsoft omzet zou verliezen doordat de neergang in de verkoop van pc’s en laptops zou leiden tot afnemende vraag naar de Windows- en Office-pakketten van Microsoft. Daar komt nog bij dat Microsoft op de smartphonemarkt nooit is doorgebroken. Vooral de cloudactiviteiten hebben echter gezorgd voor aanhoudende groei. In het afgelopen (vierde) kwartaal nam de omzet toe met 13,1%, en over het hele boekjaar was de groei 5,4%. Dat is niet bijzonder hoog, en een flink deel van de groei komt bovendien door de overname van LinkedIn, eind 2016.
De vooruitzichten voor het nieuwe (eerste) kwartaal zijn positief: Microsoft verwacht een omzet die zo’n 6 tot 9% hoger zal liggen. Vooral Azure, een verzameling van verschillende clouddiensten, groeit hard, in het afgelopen kwartaal 97%. Dit zal de komende kwartalen waarschijnlijk zo blijven.
Het aandeel Microsoft is niet aantrekkelijk vanwege het uitzicht op hoge groeicijfers, maar vanwege de redelijk betrouwbare inkomsten die het de komende jaren kan genereren in de vorm van dividend. Maar 2,2% is niet aantrekkelijk genoeg voor een koopadvies. Het blijft ‘houden’. <
Lees ook: Advieswijzigingen en tip Beleggers Belangen week 31
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.