Disney ziet er niet goed uit
Disney presenteerde voor de derde keer na elkaar kwartaalcijfers die ons tegenvielen. De belangrijkste divisie, Media Networks (41% van de omzet) daalde nu zelfs in omzet (-1%), bij een operationeel-resultaatdaling van 22%. Dit komt vooral door hogere programmeerkosten en lagere advertentie-inkomsten. Kabel en tv liggen onder vuur door video-on-demand, zoals onder meer Netflix die levert. De pretparken presteerden wel goed. De omzet steeg er met 12% en het operationeel resultaat met 18%. Maar bij de Studio Entertainment was het weer mis, met een omzet die 16% afnam en een operationeel resultaat dat 17% daalde. Geen wonder dat bij een nulgroei van de totaalomzet ($12,2 mrd) het operationeel resultaat met 10% daalde, naar $44 mrd.
Disney heeft ook BAMTech overgenomen, dat direct-to-consumer streaming technology levert. Disney is van plan een eigen ‘Netflix’ op te zetten, met eigen producten. Dit zal in 2019 vorm krijgen. De zwakte is daarmee op korte termijn niet opgelost. Wij adviseren bij een k/w van 18,1 ‘verkopen’.
Lees ook: Disney kent dip
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.