Ook Wal-Mart onder druk
Wal-Mart heeft in antwoord op de plannen van internetbedrijf Amazon om kruidenierswaren te gaan verkopen, meerdere acquisities gedaan. Het gaat om betrekkelijk grote online bedrijven, maar ook om internetbedrijven die zich hebben gespecialiseerd in de verkoop van een beperkt aantal producten. Dat zijn overigens niet alleen kruidenierswaren, maar ook schoenen en sportproducten (outdoorkleding en -materiaal) die passen in het assortiment van Wal-Mart. De groei van de omzet via internet is dan ook groot: 63% in het eerste kwartaal van 2017/’18 en 67% in het tweede kwartaal. Hoewel het bedrijf weinig meldt over de online omzet, is de groeibasis nog wel klein. Wal-Mart probeert met aanbiedingen de online aankopen aantrekkelijk te maken. Zo is er een korting als kopers zelf binnen een paar dagen hun producten ophalen. Dit drukt de kosten voor het bedrijf. De online verkopen zijn door de hoge kosten verlieslatend. Doordat Wal-Mart de uitbreiding van vestigingen beperkt (behalve voor online verkopen) moet het bedrijf nu vooral per vestiging meer omzet genereren. Dat gebeurde met een toename van 1,8%. Wal-Mart kon bovendien voor het eerste in een jaar profiteren van licht stijgende prijzen.
Kwartaalresultaten
Door een omzetstijging in de VS kwam er, ondanks de hogere internetkosten, toch een 2,2% hoger operationeel resultaat uit. Het gaat om bijna tweederde van de omzet. In het buitenland (23% van de omzet) dat bestaat uit Canada, Centraal-Amerika, China en het VK, steeg de omzet zonder wisselkoerseffecten licht, maar daalde het operationeel resultaat. Dat kwam vooral door enkele desinvesteringen. Hetzelfde gold voor de verkopen bij dochter Sam’s Club, de ledenclub: een lichte omzettoename, bij een dalend operationeel resultaat als gevolg van het opheffen van enkele minder rendabele vestigingen. De vooruitzichten voor de winst per aandeel die Wal-Mart voor het derde kwartaal schetste, waren met $0,90-0,98 weliswaar aan de onderkant van de marktverwachtingen, maar bij een k/w van 18,1 blijven we bij ons houdadvies.
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.