Uur van de waarheid voor gokaandeel
Het aandeel AND gold lange tijd als spotgoedkoop. Op basis van een verwachte wpa van €1,20 voor dit jaar was een koerswinstverhouding van 7 een lachertje. Concurrent TomTom heeft tenslotte een koerswinstverhouding van 170. Onlangs keerde AND over het jaar 2016 nog een dividend uit van €0,15. Na jaren van kommer en kwel werd het zaaien eindelijk beloond en toonde het bedrijf met dividend en omzetgroei vertrouwen aan zijn aandeelhouders. Maar gezien de forumreacties lijkt van het vertrouwen inmiddels weinig meer over.
Bedrijfscijfers AND
Jaar | omzet (€ mln) | wpa |
2013 | 4,29 | 0,33 |
2014 | 4,85 | 0,69 |
2015 | 5,99 | 1,36 |
2016 | 7,28 | 0,75 |
2017 (verw.) | 2,00 ? | -0,20 ?? |
Zoals ceo Hugo van der Linde tijdens de presentatie van de cijfers aangaf, gaat of staat het resultaat met het wel of niet krijgen van één enkele order van een grote klant. Omdat er nog maar vier maanden te gaan zijn in dit jaar, is de kans minimaal dat een toekomstige order nog gaat bijdragen aan de resultaten van 2017. De bedrijfscijfers over heel 2017 zullen dus flink achterblijven bij bij de eerder afgegeven doelstellingen.
Een reactie op het forum:
“Je moet echt met een vergrootglas zoeken naar positieve puntjes in het verslag… en dat zijn dan ook nog precies dezelfde positieve punten als de vorige keer:
-ruime kaspositie
-sterke solvabiliteit
-er lopen diverse projecten, maar daarvoor geldt geheimhouding
-bedrijfskosten zijn niet gestegen”
Een andere belegger: “De samenwerking met een leidende Tier automotive aanbieder is het hoogtepunt van het verslag, maar niemand weet waar dat eventueel toe kan leiden.”
Openheid van zaken
Waar AND in het verleden elk kwartaal bedrijfscijfers bekendmaakte, publiceert het tegenwoordig alleen nog maar halfjaarcijfers en jaarcijfers. AND was altijd al erg karig met informatie en dit lijkt dus alleen maar te verslechteren. Het kaartenbedrijf komt zelden met nieuws naar buiten, en als dat wel gebeurt dan worden geen financiële details of klantnamen bekendgemaakt. Het is dan ook de vraag waar AND zijn omzet precies vandaan haalt; ook in het halfjaarverslag wordt daar weinig over verteld.
Een belegger op het internetforum van IEX vindt dat ceo Van der Linde beleggers op het verkeerde been heeft gezet. In een persbericht in januari 2017 liet Van der Linde zich positief uit over geocoding-diensten van AND. Die lijken gezien de halfjaarcijfers niet zo goed te lopen, zoals eerder al werd gesignaleerd:
“Het is allemaal nogal misleidend. Onderstaand een persbericht van 28 januari. Welke opdrachten bedoelt de ceo dan? :
Kaartenmaker AND International Publishers heeft de vraag naar zijn geocoding-diensten stevig zien toenemen sinds Google zijn prijzen heeft verhoogd. Dat maakte de beursgenoteerde onderneming uit Capelle aan den IJssel donderdag bekend. Geocoding is het omzetten van een adresomschrijving in een aangegeven geografische locatie. AND-topman Hugo van der Linde wijst erop dat AND al jaren actief is op dit gebied. Hij is dan ook ‘blij’ dat er nu meer opdrachten binnenkomen bij zijn bedrijf.”
Ook de diensten rond Zip+4 (het systeem van Amerikaanse postcodes) lopen nog niet zoals verwacht. Twee reacties van beleggers:
“De in januari gelanceerde ZIP+4 in de VS heeft dus niet tot extra omzet geleid; vind ik vreemd.”
Een andere belegger: “Op zich ga ik daarin met je mee, maar het kantoor daar is nog geen half jaar open. Zover ik weet werkt daar maar één man. De vraag is of je op zo’n korte termijn een belangrijk resultaat kan halen?”
Opdrachten stromen dus nog niet zo hard binnen als eerder werd verwacht. Waar is dan de meeste omzet voor AND te behalen? Al langer is bekend dat ceo Van der Linde deel wil uitmaken van de markt voor zelfrijdende auto’s. Die markt wordt de komende jaren erg groot en Van der Linde is ervan overtuigd dat AND daarvan een stukje mee kan pikken. De automobielmarkt moet in de komende jaren de meeste winst en omzet voor AND gaan opleveren.
HD-kaart
Onlangs heeft AND een belangrijke stap gezet in de techniek rond zelfrijdende auto’s. Eind mei introduceerde AND de eerste versie van de zogeheten HD autonomous vehicle map. Dat deed het bedrijf voor de stad Schiedam, dat het heeft uitgekozen als testlocatie. Het uiterst nauwkeurige model van het wegennetwerk stelt de zelfrijdende auto in staat nauwkeurig te manoeuvreren en de exacte positie te bepalen.
De HD-kaart biedt een zeer accurate en realistische weergave van de weg. Ze bevat de locaties van onder meer rijbanen, vluchtstroken, parkeerplaatsen, oversteekplaatsen, kruispunten, rijstroken, virtuele rijstroken, wegmarkeringen en verkeersborden met een absolute nauwkeurigheid van 15 cm en een relatieve nauwkeurigheid van 5 cm. De HD-kaart en lokalisatiekaart zijn gemaakt met behulp van verschillende bronnen, waaronder panoramafoto’s (360 graden) en databases van straatmeubilair en objecten van CycloMedia.
Coe Van der Linde is enthousiast: “We zijn trots om onze eerste kaarten te presenteren volgend op ons onderzoek in de automotive sector rond de zelfrijdende auto. Met de release van onze High Definition Autonomous Vehicle Map, een HD-kaart en een lokalisatiekaart, maken we autonoom rijden mogelijk in zowel de binnenstad als ook op snelwegen. Met deze kaart verwachten we meer contacten te kunnen leggen in de automobielindustrie.”
Een belegger gaf op het forum aan niet verbaasd te zijn over de tegenvallende bedrijfscijfers:
“De tegenvallende cijfers over de 1ste 6 mnd door vertragende realisatie lopende deals (grote en eenmalige deals) is mogelijk het gevolg van hoge prioriteit om de HD-kaart van Schiedam (31 mei) op tijd gereed te krijgen.”
Sean Fernback
Beleggers zijn wél erg verheugd over het aantrekken van de nieuwe commissaris Sean Fernback. Hij is een bekendheid in de kaartenbusiness en zijn ruime ervaring zal een deal in de automobielsector, waar AND zo op gefocust is, doen versnellen. Een en een is twee.
Een reactie van een belegger op het bericht:
“Tot slot las ik nog een keer wat over de achtergrond van de nieuwe commissaris Sean Fernback. Bepaald geen flapdrol waarschijnlijk gezien zijn ervaring: 8 jaar TomTom en daarna nog een paar jaar Here als interim-ceo waarbij hij de verkoop van Here heeft gestuurd. Zo’n man gaat zijn naam toch niet verbinden aan een AND als hij daar een risico op imago- en reputatieschade loopt?”
Harman of Pioneer
Dat AND de HD-kaart gebruiksklaar heeft en daarbij Sean Fernback als commissaris heeft aangetrokken lijkt erop te duiden dat het bedrijf klaar is om deals te sluiten op de automarkt. Op de IAA, de grootste autoshow ter wereld, kondigde AND aan een opdracht te zullen binnenslepen met een Tier 1-partij. Dat is geen autobedrijf als Renault of Toyota, maar een eerste leverancier aan de auto-industrie. Over de omvang van de deal tasten beleggers in het duister. In het verleden heeft AND vaker van de daken geschreeuwd over grote klanten en contracten, maar dat viel uiteindelijk vaak tegen. De optimisten op het internetforum zien het in elk geval positief in. Een aantal reacties van beleggers:
“Het is mij duidelijk, veel ontwikkelingen en werkzaamheden moesten wijken om gereed te zijn voor de IAA in Frankfurt. AND is nu klaar voor een volgende stap en gaat met een alternatief komen t.o.v. de gevestigde partijen TomTom en Here.”
“Volgens mij hebben de diverse overnamegesprekken zo’n 2 jaar terug met een partij uit de automotive uiteindelijk geleid tot geen overname maar een samenwerking die 12-13 sept bekend gaat worden tijdens de IAA in 2017. Ook de uitbreiding van de raad van bestuur met ex-Here-topman Dhr. Fernback en Dhr. Molenaar (ruime ervaring Nederlandse beursfondsen vwb investering perspectief) van afgelopen maanden is ook onderdeel hiervan.”
“Ben heel benieuwd met welke leidende partij uit de automotive AND gaat samenwerken. Tijdens de Capital Markets Day zal AND de pers en de aandeelhouders hierover ook informeren en hun strategie bekend maken.”
“Ben benieuwd. Samenwerking bij een nieuw product? Dat horen we vaker, maar niet hoeveel het schuift of schuiven gaat. Welke tier-1 bedoelen ze? Het kan geen aan TomTom of HERE gelieerde club zijn, die hebben geen behoefte aan AND. Dus geen Bosch (wat in dit forum even hoopvol gesuggereerd werd). Ik denk ook niet dat het met HD of HAD te maken heeft. We moeten het meer in de info/entertainment hoek zoeken. Mijn gok: een club als Harman of Pioneer, of een heel kleine supplier waar we bij wijze van spreken nog nooit van gehoord hebben. We zullen het gaan zien in september. Maar 2017 zal voor AND een verliesgevend jaar worden.”
Het is wachten tot 12 of 13 september totdat AND de deal aankondigt. Waarschijnlijk zal het bedrijf wederom geen namen en financiële details noemen, waardoor het voor beleggers gissen blijft naar de impact van de deal. Het lijkt er daarom op dat er tot de jaarcijfers over 2017 geen duidelijkheid komt hoe het bedrijf ervoor staat. Tot die tijd zal het aandeel dus een speelbal zijn voor beleggers. Persberichten over nieuwe opdrachten of klanten kunnen het aandeel doen stijgen. Maar hoe langer de stilte, hoe meer het aandeel onder druk kan komen te staan. AND behoort daarmee tot de grootste gokaandelen van Beursplein 5.
Lees ook: Zware tijden voor ‘Steve Jobs van Vlaanderen’
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.