Het zijn magere jaren voor Vodafone
Spreiding van activiteiten naar Afrika en India laat onverlet dat Europa voor het Britse Vodafone de belangrijkste regio blijft. Omdat ook India de laatste tijd problemen geeft, heeft Vodafone enkele magere jaren achter de rug. De verliezen lijken nu echter voorbij, met de deconsolidatie van de activiteiten.
Strategie
Vijf jaar geleden was Vodafone nog een leverancier van mobiele spraak- en tekstdiensten. Na £47 mrd aan investeringen (netwerken en bandbreedtelicenties) en acquisities levert de telecomonderneming ook aan 72 miljoen Europese huishoudens hogesnelheidsbreedbanddiensten, waarvan 41% over eigen glasvezel-of kabelnetwerken loopt. De uitbreidingsuitgaven zijn in belangrijke mate gefinancierd door de verkoop van niet-gecontroleerde deelnemingen zoals Verizon Wireless. In Duitsland en Spanje zijn breedbandondernemingen gekocht (Kabel Deutschland en Ono) en in Nederland is een joint venture gestart met Ziggo.
Een belangrijk onderdeel van de strategie is kwaliteit. Vodafone levert in veel landen 4G en Europabrede faciliteiten. Het bedrijf wil op deze wijze aan klanten meer diensten kunnen aanbieden zodat zij minder snel de neiging krijgen om over te stappen naar andere leveranciers die hen lokken met complete pakketten voor telefonie, internet en tv.
Kijken we naar de omzet, dan zien we dat er nauwelijks sprake is van groei. Dit komt vooral door afnemende inkomsten bij mobiele diensten. In het VK daalde de omzet in 2016/’17 zelfs met 18%. Net als KPN in Nederland, heeft het bedrijf op de thuismarkt onder meer last van moeilijke omstandigheden in de zakelijke markt. Ook liepen de inkomsten van het netwerkgebruik door andere telecombedrijven terug. Met de kostenreductieprogramma’s Project Spring (tot maart 2016) en Fit to Growth is in Duitsland, Italië en Spanje het operationeel resultaat verhoogd. In Duitsland en Spanje profiteert het bedrijf van synergie-effecten na de overnames van kabelmaatschappijen aldaar. In het VK en de rest van Europa komt die operationele verbetering niet van de grond. Het bedrijf heeft overigens de operationele kosten binnen de groep herverdeeld, dus dat werkt verwarrend. Duidelijk is echter dat Vodafone in Europa niet zozeer zal groeien door hogere omzetten als wel door efficiencyprogramma’s.
De zakelijke markt groeit overigens wel, maar alleen als percentage van de afnemende totaalomzet. Het gaat om traditionele spraakdiensten en dataverkeer (mobiel en vast). Recente nieuwe diensten zijn ‘internet of things’, clouddiensten en hosting, naast andere internetdiensten. De grote internationale aanwezigheid geeft het bedrijf voordelen in deze markt.
Buiten Europa
Vodafone heeft ook veel omzet buiten Europa (zowel in Afrika als in Oceanië). In Zuid-Afrika, India en Egypte is het bedrijf de nummer 1. De omzet bedraagt ongeveer een derde van die in Europa, waarbij Vodacom in Zuid-Afrika een bijdrage heeft van iets minder dan 50%. Vodacom is ook buiten Zuid-Afrika actief, onder meer in Tanzania, Congo en Mozambique. Kon voorheen worden gesteld dat de activiteiten buiten Europa een groeifactor waren, nu geldt dat niet altijd meer. Ook in de niet-Europese gebieden staat de omzet soms onder druk en zijn het de kostenmaatregelen die het operationeel resultaat ondersteunen. In India heeft Vodafone zelfs besloten haar activiteiten in te brengen in een joint venture. Dit ging gepaard met grote afschrijvingen, maar voor het nieuwe jaar zal dit minder druk op het resultaat geven. In India is een prijsvechter opgestaan die alle telecomondernemingen pijn doet. De Indiase activiteiten zijn gedeconsolideerd en vallen dus voortaan buiten de resultaten van de gewone bedrijfsactiviteiten. Zij stonden ook in het eerste kwartaal van 2017/’18 (eindigend op 30 juni) onder druk.
Eerstekwartaalresultaten
Vodafone is steeds bezig met het afslanken van de activiteiten, waardoor de nettowinstcijfers zwaar worden beïnvloed door bijzondere posten. Er wordt ook geschoven met compensabele verliezen vanwege jaarlijkse herwaardering ervan. Het gaat daarbij steeds om miljarden euro’s, wat de beoordeling van het bedrijf zeer bemoeilijkt.
Ook bij de eerstekwartaalcijfers speelde dit weer, hoewel Vodafone alleen omzetcijfers rapporteerde. De omzet (zonder India) daalde met 3,3%. In Europa was die daling zelfs 4,8%, maar dat kwam dan weer vooral omdat Nederland in een joint venture met Ziggo is ondergebracht. De grootste markt, Duitsland, was stabiel; de op-een-na grootste markt, het VK, kende een forse daling van de omzet.
Buiten Europa floreerden de Afrikaanse activiteiten, met een stijging van 21%. Om de verschillen in deze kwartaalcijfers aan te geven: autonoom, dus zonder bijzondere posten, was dit ‘slechts’ 5,6%. In Azië (exclusief India) daalde de omzet met 13%, maar autonoom steeg deze met 10%. In India daalde de omzet autonoom zelfs met 14%. De niet-Europese activiteiten beslaan ongeveer een kwart van de omzet. Inclusief India zou dat bijna een derde zijn.
Vooruitzichten
Het beeld van Vodafone blijft diffuus. Het bedrijf neemt al jaren maatregelen die de cijfers ondoorzichtig maken. De telecomonderneming verwacht voor 2017/’18 een groei van het autonome resultaat van 4 tot 8% te realiseren. In 2016/’17 was dat 5,8, maar door de regelmatige veranderingen hechten wij nu weinig waarde aan dit groeicijfer. Reorganisaties zijn bij Vodafone immers aan de orde van de dag, en dat maakt het gebruik van de autonome cijfers bij het bedrijf irrelevant. De markt verwacht een lagere gewone ebitda. Bij een zeer hoge k/w van 27,6 herhalen we ons verkoopadvies, ondanks het dividendrendement van 5,8%. <
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.