Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 5 sep 2017 09:23

Vivendi blijft maar aankopen doen

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse mediaconcern Vivendi gaat door met het doen van acquisities. Ondertussen is wel verbetering zichtbaar bij de kernmedia-activiteiten.

Vivendi bouwt aan een nieuwe strategie. Voorheen had het bedrijf overal activiteiten die weinig met elkaar te maken hadden, maar veel daarvan werden vervolgens verkocht. Wat resteerde was vooral muziek (Universal Music Group) en de tv-diensten van Canal+ Group. Daar komen langzamerhand weer nieuwe activiteiten bij, zoals games (Ubisoft), Zuid-Europese tv (Mediaset), Italiaanse telecom en advertentiediensten (Havas). De reden voor al deze aankopen is niet duidelijk. Havas, de nieuwste deelneming, presteert slecht, en met Ubisoft en Mediaset bestaan conflicten omdat beide partijen de acquisitiepogingen als vijandig zien. Vivendi is in Italië nu verwikkeld in rechtszaken waarbij €3 mrd aan schadevergoeding wordt gevraagd. In Frankrijk claimt het via de rechter juist €422 mln aan belastinggeld terug. Kortom, het is rumoerig rond Vivendi. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat topman Vincent Bolloré door roeien en ruiten gaat om zijn doelen te bereiken.

Niettemin vertonen de twee oude kernactiviteiten vooruitgang, vooral muziek. De totale haljaaromzet steeg met 8%, naar €5,4 mrd. De autonome omzetgroei, dus zonder bijzondere posten als acquisities en wisselkoersen, steeg met 5%. Het operationeel resultaat (ebita) daalde met 9% naar €352 mln. Autonoom was de daling -11%. De groei zat bij muziek. Universal Music Group verhoogde de omzet met 15%, tot €2,7 mrd. Recorded music (streaming- en abonnementsinkomsten) was vooral voor deze stijging verantwoordelijk. Canal+ Group zag de halfjaaromzet met 3% dalen, naar €2,6 mrd. De autonome daling was ongeveer even groot.

Toch is er vooruitgang, want elk kwartaal wordt de omzetdaling kleiner. In het tweede kwartaal bedroeg de krimp nog 1,6%. Het operationeel halfjaarresultaat was met -37% nog belabberd en de nettohalfjaarwinst daalde met 81%, tot €176 mln. Er waren weer veel bijzondere posten, want autonoom was er een stijging met 12%, naar €320 mln. Bij een k/w van 20,5 en gegeven de omstandigheden handhaven wij het verkoopadvies, ondanks de operationele vooruitgang.

Lees ook: Dividendportefeuille: kleine dalingen maar over een breed front


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ