Exmar: voor beleggers met stalen zenuwen
Op het eerste gezicht zijn de cijfers van Exmar inderdaad bar slecht. De omzet zakte met 20% en het resultaat kelderde tot een verlies van $34 mln, ten opzichte van $33 mln positief vorig jaar. De cijfers werden vrijdag nabeurs bekendgemaakt, dus beleggers konden er het hele weekend over discussiëren op internetfora. Een greep uit de – overwegend negatieve – reacties op het forum van IEX:
“O jee, maandag -17% eraf ?”
“Ik denk inderdaad maandag een serieuze afstraffing, misschien perfect koopmoment voor lange termijn”
“Never catch a falling knife ?”
“Spijtig dat er voor Exmar geen turboproducten worden aangeboden bij Binck. Anders had ik deze morgen zeker een short gekocht… Maar neemt niet weg dat dit aandeel omhoog vliegt als er eind september nieuws komt van Caribbean…”
Lastige markt
Het in 1980 opgerichte bedrijf is gevestigd in Antwerpen en is wereldwijd actief. De vloot bestaat uit 57 schepen en platforms, die deels van Exmar zelf zijn en deels zijn ondergebracht in samenwerkingsverbanden zoals joint ventures.
De scheepvaart heeft het moeilijk en dat heeft hoofdzakelijk te maken met het overaanbod in de sector. Dat komt door de onder druk staande energieprijzen, waardoor projecten worden afgelast of uitgesteld. Ook komen er steeds meer schepen bij, wat de spotprijzen omlaag drijft. Het grote probleem is dat een uitblijvende opdracht direct gevolgen heeft voor het resultaat van een rederij, zo ook bij Exmar. De kosten van een zeeschip zijn gigantisch en als een schip niet kan worden ingezet, loopt het bedrijf veel omzet mis.
Door dit alles klampen rederijen vaak met veel schulden. Exmar heeft inmiddels een schuld van $567 mln en daar komt aan het eind van het jaar nog eens $300 mln bij. Dan moet Exmar namelijk twee gigantische platforms afbetalen. De schuld is inmiddels een groot probleem aan het worden.
Orde op zaken
De resultaten van scheepvaartbedrijven schommelen jaarlijks flink. Daarom is het niet vreemd dat de schade op de beurs gisteren beperkt bleef, vergeleken met de voorspellingen van beleggers op internet. Er wordt bij dit soort bedrijven meer naar de toekomst gekeken dan naar de laatste resultaten. Bij een paar positieve signalen kan het bedrijf volgend jaar namelijk weer sterk winstgevend zijn. Maar dan moet Exmar wel orde op zaken stellen, voornamelijk op het vlak van schulden en schepen waar geen opdracht voor is.
Halfjaarcijfers
2016 | 2017 | |
omzet (mln $) | 55,2 | 44,6 |
winst (mln $) | 33,7 | -34,1 |
wpa ($) | 0,59 | -0,60 |
De resultaten geven deels een vertekend beeld. Dat komt doordat op de oude, werkloze lng-tanker Excel $22,5 mln werd afgeschreven. Ook waren er $11 mln kosten door de late oplevering van de tanker Caribbean.
Exmar heeft vier divisies:
- Lpg-vloot: $7,4 mln winst
- Lng-vloot: De resultaten van lng (vloeibaar aardgas) stonden vooral onder druk door de afschrijving op Excel. $20,4 mln verlies.
- Offshore: $3,9 mln verlies
- Diensten: doen het standaard erg goed, met een winst van $1,8 mln
Oplossingen voor grote schulden
De grootste zorg bij Exmar is de oplopende schuld die eind dit jaar richting een miljard dollar gaat. Om het hoofd boven water te houden, moet Exmar orde op zaken stellen. Dit jaar zette de rederij daarin alvast twee belangrijke stappen.
Om te beginnen deed Exmar in juni een beroep op zijn obligatiehouders. Het bedrijf vroeg de obligatiehouders om een lening van circa €105 mln met twee jaar te verlengen. In ruil zal Exmar wel een rente moeten betalen van 11%. Dat is gigantisch veel in vergelijking met de gebruikelijke rentevoeten van deze tijd. Zolang de Caribbean, Excel en het FSRU-platform (waarover later meer) niet vast onder contract liggen, wordt het voor ceo Nicolas Saverys heel moeilijk om schulden af te lossen.
Naast het verzoek om de lening te verlengen heeft Exmar begin september de Belgische verzekeringsmakelaar Belgibo verkocht aan Jardine Lloyd Thompson Group. Dat heeft Exmar een boekwinst opgeleverd van $30 mln. Deze winst zal in het derde kwartaal in de cijfers worden meegenomen.
Deze ingrijpende maatregelen zijn zeker nog niet voldoende om het hoofd boven water te houden. De schulden zijn nu eenmaal veel te groot. De voornaamste oplossingen zijn een claimemissie en de inzet, verhuur of verkoop van de stilliggende schepen.
Drie keer werk gezocht
Exmar zoekt werk voor twee schepen en een platform:
Excel: oude lng-tanker waar direct een nieuwe huurder voor moet worden gevonden. Dit is waarschijnlijk de moeilijkste van deze drie klussen.
Caribbean: nieuwe, drijvende lng-fabriek. Op zee wordt in deze tanker aardgas omgezet in vloeibaar aardgas, ook wel flng (floating liquefied natural gas) genoemd. Het schip vervoert dus niet alleen gas; dit wordt ook verwerkt aan boord. Ceo Saverys hoopt eind september een klant gevonden te hebben. Tijdens de bouw van de tanker was er een klant gestrikt, maar die heeft het contract opgezegd vanwege de olie- en gascrisis. Sindsdien is Exmar op zoek naar een nieuwe belangstellende.
Een belegger op het forum van IEX vermeldt dat waarschijnlijk nog deze maand een akkoord wordt bereikt. Hij schrijft het volgende: “Op de algemene vergadering in mei zei topman Saverys dat hij twee voorakkoorden op zak heeft voor de Caribbean FLNG, waarvan één tegen begin september zou moeten omgezet zijn in een concreet akkoord. In zo’n ‘term sheet’ zijn de financiële voorwaarden voor het huren van de Caribbean FLNG vastgelegd en de timing. Het komt er nu op aan een van die voorakkoorden om te zetten in een definitief akkoord. Hij hoopt tegen begin september een definitief akkoord op zak te hebben. ‘Als we één van die twee deals doen, gaan we er een smak geld aan verdienen’, zei hij in de marge van de vergadering. We hebben twee kandidaten die de Caribbean willen. Eentje stelt een langetermijnhuur voor, de andere wil het kopen. Tegen september zou de knoop doorgehakt moeten zijn.”
FSRU: hervergassingsplatform, contract verloopt binnenkort. De markt verwacht dat een nieuwe huurder eenvoudig gevonden gaat worden, er is namelijk veel vraag naar. “Eind dit jaar hopen we daarover een akkoord te hebben”, aldus ceo Saverys.
Aandeel naar €10 of €2,50
Investeren in rederijen vergt stalen zenuwen. De bedrijfsresultaten vliegen vaak alle kanten op en dat is ook bij Exmar het geval. Het aandeel noteert inmiddels rond zijn laagste koers in jaren en de volatiliteit zal de komende tijd waarschijnlijk toenemen. De laatste maanden van het jaar zijn namelijk cruciaal. Voor de drie stilliggende platforms zijn nieuwe klanten nodig; hoe sneller hoe beter. Hoe langer dit op zich laat wachten, des te lastiger de oplopende schuldpositie gaat worden.
Exmar mag dan voor de tweede helft van dit jaar betere resultaten verwachten, het is eerst zien en dan geloven. Ceo’s zien de toekomst namelijk vrijwel altijd positief in. Als de spotprijzen weer aantrekken en er klanten worden gevonden voor de stilliggende platforms, dan kan het aandeel herstellen naar €10. Blijft de wind toch tegen zitten dan kan een claimemissie het aandeel naar €2,50 brengen. Het is daarom een ‘alles-of-niets-aandeel’, dat voor flinke spanning zorgt in een beleggingsportefeuille. Het is nu aan ceo Saverys om te laten zien dat hij het bedrijf in een lastige tijd de juiste kant op kan sturen.
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.