Disney tempert de winstverwachting
Bob Iger, de topman van Disney, meldde op de Bank of America Merrill Lynch Media, Communications & Entertainment Conference dat de nettowinst per aandeel over het lopende boekjaar 2016/17 op hetzelfde niveau ($5,72) zou uitkomen als dat van een boekjaar eerder. Daarmee stuurde hij de schattingen van de meeste analisten omlaag. Bij het gros van de analisten kwam de mededeling aan als een winstwaarschuwing. Wij hebben in augustus ons advies verlaagd naar ‘verkopen’ omdat al zichtbaar was dat Disney een moeilijk jaar heeft. We gaan in op de oorzaken en op de toekomstperspectieven van het bedrijf.
Ander consumentengedrag
Disruptie vormt de eerste oorzaak van de minder goede resultaten van Disney in 2016/17. Het begrip staat voor het veranderde consumentengedrag onder invloed van media-aanbieders die meer maatwerk leveren in hun diensten. Dat maatwerk is het gevolg van de voortschrijdende technieken, zoals internet en mobiele applicaties, die het gemakkelijker maken om potentiële gebruikers op elk moment en op elke plaats te bereiken. Het belangrijkste voorbeeld is Netflix, waar films kunnen worden gehuurd die zowel via de (internet-)tv als op de mobiele telefoon kunnen worden bekeken. Er zijn steeds meer consumenten die hiervan gebruikmaken. Om die reden zetten ze hun kabel-tv aan de kant (cord cutters).
Aan de andere kant van het spectrum van media-aanbod kunnen consumenten ook nog steeds traditionele abonnementen voor traditionele bundels aan tv-diensten hebben. Het nadeel daarvan is dat er veel tv-aanbod is waar individuele tv-kijkers niet naar kijken terwijl ze naar hun gevoel wel voor betalen. Als antwoord op die ‘onvrede’ is er nu wel al een aanbod van kleinere en goedkopere bundels (en dus ook de genoemde streamingdiensten zoals Netflix). Het gevolg is dat zelfs de belangrijke Amerikaanse sportkabelzender ESPN van Disney abonnees (vanwege cord cutters) en abonnementsinkomsten (vanwege de kleinere bundels) verliest. Doordat de tarieven van reclame op tv gekoppeld zijn aan het aantal kijkers, gaat het afnemend aantal kijkers ook doorwerken in lagere reclame-inkomsten.
Een tweede probleem voor Walt Disneys kabelsportzender is dat de aankoop van uitzendrechten steeds duurder wordt. Dit boekjaar betrof het de basketbalrechten bij de NBA. De combinatie van druk op de inkomsten (zij stegen niet) en hogere kosten leidde over de eerste negen maanden van 2016/17 tot een daling van het operationeel resultaat van Media Networks van 11%, naar $5,4 mrd. Aangezien deze divisie ongeveer de helft van het totale operationeel resultaat van Walt Disney uitmaakt, is het effect belangrijk.
Geen kaskrakers
Bob Iger meldde als derde oorzaak van de tegenvallende nettowinst per aandeel dat dit boekjaar geen kaskrakers kende op filmgebied. Dat was al duidelijk, want de Amerikaanse bioscoopcijfers van de laatste tijd zijn niet florissant en bij de negenmaandscijfers was het operationeel resultaat van de divisie Studio Entertainment al met 8% gedaald, naar $2,1 mld.
Compensatie werd gevonden bij de divisie Parks and Resorts , met een stijging van het operationeel resultaat van 17%, naar $3 mrd. Maar de recente orkanen leidden tot opzeggingen en tot het tijdelijk sluiten van enkele pretparken. Dat gaat ten koste van het vierdekwartaalresultaat van het lopende boekjaar. Bob Iger noemde dit als volgende oorzaak voor de stabiele nettowinst per aandeel.
Als laatste oorzaak noemde hij uitgaven die verbonden zijn met de meerderheidsparticipatie in BAMTech, het bedrijf dat Disney van de technieken gaat voorzien om zelf streamingdiensten aan te kunnen gaan aanbieden.
Plannen
Tijdens de bijeenkomst van Bank of America Merrill Lynch maakte Bob Iger ook meer bekend over de plannen om zelf de streamingdiensten te gaan aanbieden. ESPN zal dit najaar naast de bestaande diensten apps als Plus-service introduceren waarmee abonnees als het ware à la carte bestellingen kunnen doen, dus sterk gericht op de sportactiviteiten die zij specifiek willen zien. In het boekjaar 2019 volgt dan de Plus-versie van de filmdivisie. Dan zullen de eigen films en programma’s niet langer via Netflix te zien zijn.
Het zal voor Disney dus heel belangrijk worden of het concern, in concurrentie met de andere streamingaanbieders, in staat zal zijn om voldoende abonnees te werven en zo uit de kosten te komen en winst te boeken. Het bedrijf heeft het voordeel van een groot pakket aan kwaliteitsfilms. Daarbij komen ook nieuwe films, zoals die in de nieuwe reeks van Star Wars en nieuwe Marvel-producties (Spider-Man en X-Men).
Nabije toekomst
Voor 2017/18 staan potentiële kaskrakers op het programma, bijvoorbeeld in de reeks van Toy Story en Frozen. En bij de divisie Media Networks zullen de kosten afnemen nu de NBA-rechten al zijn gekocht. Voorts zal de uitbreiding van de pretparken doorgaan. De nabije toekomst ziet er dus niet slecht uit.
Daar staat tegenover dat Media Networks de abonnements- en reclame-inkomsten van de ‘traditionele’ diensten waarschijnlijk nog ziet dalen. Bovendien zullen aan de start van streamingdiensten veel kosten verbonden zijn. De aandelenkoers heeft met een daling naar circa $96 al een voorschot genomen op de transitieperiode. Bij een k/w van 16,5 willen wij voorlopig afwachten hoe de resultaten van Disney zich gaan ontwikkelen. Om die reden handhaven wij ons verkoopadvies. <