Column: Allemaal aan het chocoladebier
Begin september presenteerde het Zwitserse Barry Callebaut AG, de grootste cacaoverwerker ter wereld, een roze chocolade met een fruitsmaak. De chocolade heet Ruby, en is vernoemd naar de cacaoboon die hiervoor wordt gebruikt.
Op het moment van introductie van de nieuwe chocoladesoort stond de cacaoprijs al enige tijd op een laag niveau. Over het afgelopen jaar daalde deze met bijna 40%.
De analisten van ABN Amro denken dat de bodem inmiddels wel bereikt is. Voor de grondstof geldt dat er sprake is van grote voorraden en een onverwacht grote oogst. Dat geeft druk op de prijzen, maar dit is volgens de analisten al ingeprijsd. ABN Amro kijkt dan ook vooral naar een aantal prijsopdrijvende effecten dat de komende tijd de boventoon kan gaan voeren. Allereerst is er een toenemende vraag naar cacao voor chocoladeproductie, al is de stijging wel minder groot dan het aanbod. Niettemin is de vraagtoename groter dan verwacht, wat onder meer te maken heeft met het feit dat er meer vraag is naar chocolade in Aziatische landen. Daar is de consumptie per hoofd van de bevolking nog relatief laag.
ABN Amro vindt het daarom niet toevallig dat de onthulling van Ruby in Shanghai plaatsvond. Gezien de huidige lage cacaoprijzen, zien analisten van Bernstein kansen voor de Britse chocoladeproducent Hershey. Zij hebben eind augustus hun advies verhoogd naar ‘outperform’, waarbij het koersdoel is verhoogd van $109 naar $127. De stabiliserende cacaoprijzen kunnen volgens Bernstein rugwind bieden voor Hershey richting 2018, terwijl ook de licht gestegen zuivelprijzen worden gecompenseerd. Bernstein wijst erop dat de cacaoprijzen voor het laatst daalden in 2011 en dat de brutomarge van Hershey toen steeg met 42,2% in 2011 naar 46% in 2013.
Bernstein verwacht dat de margeverbetering voor Hershey ergens in de loop van volgend jaar zal plaatsvinden. Daarnaast zijn de analisten positief over Hershey, omdat de vraag naar chocolade goed blijft – onder meer omdat millenials ervan houden om te snacken. Ook ik zal fijn van mijn favoriete lekkernij blijven genieten.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.