Omnicom is dit jaar flink gedaald. Wat vindt u nu van het aandeel?
Het Amerikaanse reclame- en communicatiebedrijf Omnicom verliest dit jaar ruim 14% en staat met $73 dichtbij de laagste jaarkoers. Omnicom levert complete marketingoplossingen voor bedrijven en haalde daarmee een groot deel binnen van de jaarlijkse advertentiebudgetten.
Minder marketingbudget
De markt verandert echter snel, en multinationals als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble hebben, deels onder druk van activistische aandeelhouders, flink gesnoeid in hun marketingbudgetten. Ze proberen consumenten nu via andere kanalen te bereiken.
Ook Facebook, dat bedrijven maatoplossingen qua adverteren kan bieden, zet de reclamebedrijven onder druk. Naast Omnicom hebben ook WPP en Publicis dan al laagste jaarkoersen neergezet. Met een stagnerende omzet en veel beleggers die met shortposities speculeren op een koersdaling, is een houdadvies het maximale voor Omnicom, ondanks de op het oog lage waardering.