Commentaar: De belegger van de toekomst bent u
Wat wij op basis van onze contacten met u al vermoedden, wordt door de uitkomsten van de enquête bevestigd. Meer dan de helft (51,5%) van u ziet beleggen als een hobby. Dit is samen met pensioenopbouw (42,3%) het belangrijkste doel waarvoor u belegt (meerdere antwoorden mogelijk). De horizon die u daarmee hanteert, bedraagt meer dan tien jaar (32,4%), een tot vijf jaar (30,8%) of tussen zes en tien jaar (30,3%). Slechts 6,5% belegt voor één jaar of minder.
Optimisten
Ook niet heel verrassend is dat u belegt in Nederlandse (94,2%) en buitenlandse (69,0%) aandelen en in beleggingsfondsen en ETF’s (60,9%). Obligaties (28,9%) en valuta’s en/of commodities (13,7%) zijn minder populair (meerdere antwoorden mogelijk). Net zo min verrassend vinden wij dat ruim driekwart (76,6%) van de ondervraagden heel of een beetje positief is over de mogelijkheid om de komende vijf jaar het beoogde rendement te behalen. Beleggers zijn per definitie optimisten.
Over toekomstig rendement gesproken: bijna driekwart van de deelnemers (63,3%) vind het aspect duurzaamheid een beetje belangrijk, belangrijk of heel belangrijk voor de beleggingsbeslissingen. Duurzaamheid wordt daarbij in hoofdzaak gedefinieerd als ‘investeringen die geen of weinig schade aan het milieu toebrengen’. Meer dan de helft (57,4%) oordeelt dat duurzame beleggingen niet van invloed zijn op het rendement.
Fanatiek
Tot slot: we hebben een fanatieke doelgroep. Niet alleen noemt het overgrote deel (85,6%) van de ondervraagden zich al meer dan tien jaar een actieve belegger. Ruim de helft (56,5%) verwacht ook nog meer dan tien jaar door te gaan. Over zes tot tien jaar denkt 29,1% van ondervraagden met actief beleggen te stoppen. Ook nog eens 14,4% geeft aan tussen de één en vijf jaar te blijven handelen. Geen enkele van de ondervraagden wil binnen een jaar stoppen.
Kortom: ook u behoort tot de beleggers van de toekomst die we nog lang met ons tijdschrift en onze website wensen te informeren.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.