Imposante groei Amazon
De nettowinst was eigenlijk verwaarloosbaar: $256 mln, per aandeel komt dat neer op $0,52. Dat is vrijwel hetzelfde als een jaar geleden. Vreemd genoeg is winst maken bij Amazon al jaren geen prioriteit. Oprichter Jeff Bezos vindt groei veel belangrijker. Tot op heden hebben beleggers daar geen problemen mee gehad, wat de immense k/w (ruim boven de 200) verklaart. Ook deze keer reageerden beleggers enthousiast op de mooie groeicijfers, en negeerden de winst. Het aandeel schoot de dag na de publicatie met 13,2% omhoog.
Dominantie
Uit de onderzoeks- en ontwikkelingskosten blijkt hoe belangrijk Bezos investeren voor de toekomst vindt. Deze uitgaven stegen met 43,7%, veel meer dan de omzetgroei. Ook de kosten voor marketing en voor fulfilment stijgen harder dan de omzet. Onder fulfilment vallen handelingen die nodig zijn om bestellingen te versturen naar klanten. Amazon probeert op allerlei manieren om een dominante positie te verwerven op het internet. Op lange termijn moet dit vruchten gaan afwerpen, en de winstgevendheid op korte termijn doet er daarbij niet echt toe.
Het is lastig om het aandeel Amazon te waarderen. De groei is ontegenzeggelijk hoog, en er is geen enkele aanwijzing dat deze de komende jaren fors zal afnemen. Dat alleen al maakt Amazon voor veel beleggers aantrekkelijk. De grote vraag is echter wanneer Amazon structureel een substantiële winst zal laten zien. Of anders bekeken: wanneer beleggers de sterke marktpositie vertaald willen zien in een (veel) hogere nettowinst. We denken dat het nog wel even kan duren voordat winstgevendheid een belangrijke rol gaat spelen. Het is nu al heel lang geen probleem, en zolang de groei hoog blijft zullen beleggers niet klagen. Daarom herhalen wij ons houdadvies, ondanks de hoge waardering.
Kwartaalresultaten Amazon | |||
In $ mln | Kw 3 ‘17 | Kw 2 ‘17 | Kw 1 ‘17 |
Omzet | 43.744 | 37.955 | 35.714 |
Nettowinst | 256 | 197 | 724 |
W.p.a. (in €) | 0,52 | 0,40 | 1,48 |
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.