Gestage groei Wolters Kluwer en RELX
Voor zowel Wolters Kluwer als RELX vormde 2016 een markeringspunt. Na vele jaren van beperkte autonome omzetgroei wisten beide dit groeicijfer met een procentpunt te verhogen, naar 4% voor RELX en 3% voor Wolters Kluwer. Dit ging tevens gepaard met een lichte, maar als trendmatig te beoordelen operationele margestijging.
Gelijkende strategie
Beide bedrijven concentreren zich op zakelijke klanten. Bij beide bedrijven werken papieren uitgaven (print) remmend. Het aantal abonnees voor print neemt af en uitbreidingsmogelijkheden van dienstverlening zijn anders dan bij digitale producten moeilijk te realiseren. Vandaar dat zij zich ontwikkeld hebben tot softwarebedrijven die via software-, mobiele, internet- en clouddiensten streven naar productverbeteringen. Bij beide bedrijven zijn grote overnames op dit moment uit den boze. Wel worden geregeld aanvullende acquisities gedaan en minder renderende activiteiten verkocht. Naast de geleidelijke daling van de lager renderende printactiviteiten vormt dit aan- en verkoopbeleid een bron van autonome omzet- en margegroei. De eigen ontwikkeling van betere digitale klantendiensten geven die een extra impuls.
Beide bedrijven kopen aandelen in, vooral om de effecten op de netto winst per aandeel van desinvesteringen te neutraliseren. We bespreken kort de derdekwartaalupdate van RELX en vermelden die van Wolters Kluwer in het kader.
RELX kende weinig rimpelingen door het jaar heen
De Brits-Nederlandse uitgever meldde alleen omzetcijfers. De autonome groei van de vier divisies week nauwelijks af van die bij de halfjaarcijfers. Autonoom wil zeggen zonder wisselkoerseffecten en buitengewone posten. Alleen de omzetgroei bij Exhibitions was licht gedaald (van +6% naar +5%). Dat laat onverlet dat RELX de omzetgroei van 4% van de laatste negen maanden en het halve jaar ook voor heel 2017 zal halen. Bij een verwachte licht hogere operationele marge levert dat voldoende perspectief op om bij een k/w van 18,9 ons koopadvies te handhaven.