Column: Koop vooral ook de grootste stijgers!
Tegenover 32 stijgers staan dit jaar acht dalers. Gemeten vanaf het moment van aankoop zijn er nu 38 stijgers en slechts twee dalers. De resultaten van dit jaar laten zien dat het in 2017 hoofdzakelijk de uitblinkers van de voorgaande jaren zijn die het beste presteren – en dat is niet voor het eerst.
De top-5 stijgers in de dividendportefeuille dit jaar bestaat uit Marriott International (+44,5%), LVMH (+42,1%), Abbott Laboratories (+41,1%), CSX (+40,4%) en Microsoft (+33,9%), stuk voor stuk relatief dure aandelen die eind 2016 ook al hard waren opgelopen. De achterblijvers in 2017 (General Mills, Kellogg, Simon Property en Whitbread) zijn juist ook de aandelen die het vorig jaar en het jaar daarvoor lieten afweten. Voor de jongste aankopen, die vaak worden gekocht na een koersdaling, geldt in principe hetzelfde. Soms volgt het herstel snel, maar in de regel duurt dit langer, soms wel enkele jaren.
Dat is geen enkel probleem als je, zoals bij de dividendportefeuille, continu het dividend blijft herbeleggen. Wie echter verwacht dat nieuwe aankopen binnen een jaar garant staan voor mooie koerswinst, zal vaak negatief verrast worden.
Als we kijken naar het totaalrendement voor de dividendportefeuille, komt daar ook bij dat juist de zwaarst wegende aandelen momenteel met afstand het best presteren en in absolute zin nog veel meer hun stempel drukken op het totaalrendement. Indien je deze aandelen (Microsoft, Unilever en LVMH hebben de zwaarste weging en zijn in 2017 goed voor koerswinsten van 28 tot 42%) niet hebt, is het onmogelijk om het rendement van de dividendportefeuille, die ondanks de zwakke dollar in 2017 toch goed is voor +10,8%, dit jaar bij te benen. Voor wie mee wil liften met de dividendportefeuille is het daarom zeer belangrijk om niet primair naar de achterblijvers te kijken, maar vooral ook te investeren in de grootste stijgers, die vaak ook een veel zwaardere weging hebben.
Ik weet aan het begin van het jaar ook niet welke aandelen het goed en welke aandelen het slecht gaan doen. Breed spreiden, goed kijken naar weging per aandeel en niet uitsluitend investeren in achterblijvers en nieuwe aankopen is essentieel.
Tekst: Menno van Hoven, november 2017