Nichespeler in telecommarkt VS
American Tower bezit bijna 150.000 torens waar telecom- (en overigens ook tv-)aanbieders hun antennes op kunnen zetten. Het Amerikaanse bedrijf is uiteraard groot in de thuismarkt, maar diversifieert naar andere geografische markten. Zo is American Tower nu actief in landen als Frankrijk, Duitsland, India, Zuid-Afrika, Nigeria, Argentinië, Brazilië en Mexico. Het voordeel van de opkomende markten is dat de mobiele telecomdienstverlening er nog steeds fors groeit. Daarmee neemt ook de behoefte aan torencapaciteit toe.
Overgangsperiode
Investeren in opkomende markten heeft echter ook nadelen. De bezettingsgraad van de torens is er lager dan in de VS, en dat geldt dus ook voor de operationele marges. Voordeel is dan natuurlijk wel dat American Tower de groei van het telefoonverkeer zonder veel extra kosten kan faciliteren. In ontwikkelde landen staan uitbreidingsinvesteringen nu onder druk omdat er sprake is van een overgangsperiode tussen de vierde generatie mobiele diensten (4G) en 5G. Het zal niet lang meer duren voordat de 5G-investeringen er op gang komen.
American Tower is een vastgoedbedrijf (REIT). Dit betekent dat minstens 90% van de te belasten winst (brutowinst) wordt uitgekeerd als dividend. De investeringen worden vaak gefinancierd met schuld. Daar staat echter tegenover dat de groei van de activiteiten zorgt voor een toenemende kasstroom. Daarmee kan de schuld binnen de perken worden gehouden. American Tower wil de huidige kredietstatus, investment grade, behouden.
De jaaromzet was tien jaar geleden nog $1,4 mrd. Naar verwachting van het bedrijf komt deze in 2017 uit op $6,5 mrd. Verder wordt een autonome operationele resultaatsgroei voorzien van $1,0 mrd, naar $4,1 mrd. Het bedrijf koopt aandelen in en betaalt een kwartaaldividend dat al meerdere jaren is verhoogd. De toenemende kasstoom maakt ook verdere dividendstijging mogelijk.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.