Facebook laat opnieuw hoge groei zien
Het aantal actieve gebruikers blijft toenemen, maar nog belangrijker: de advertentie-inkomsten zijn met bijna 50% opgelopen. Het gaat dan voornamelijk om advertenties op de smartphone. Volgens Facebook komt 88% van de advertentie-inkomsten uit de apps op mobieltjes.
VS lucratief
Bijna de helft van de omzet haalt Facebook uit de VS en Canada, terwijl daar lang niet de meeste gebruikers zijn. De opbrengst per gebruiker in die twee landen is echter veel hoger dan elders in de wereld. Aan Amerikaanse en Canadese gebruikers verdient Facebook gemiddeld $21,20 in het derde kwartaal. Europese gebruikers leverden ‘maar’ $6,85 op, Aziaten $2,27. De nettomarges die Facebook haalt op al deze omzet is bijzonder hoog: de nettowinst bedraagt 45,6% van de omzet.
Instagram, dat Facebook in 2012 voor $1 mrd kocht, heeft volgens ceo Mark Zuckerberg een half miljard dagelijkse actieve gebruikers. Dat is veel meer dan concurrent Snapchat, waarmee de koop van Instagram een succes is gebleken. Een tijdlang werd er gevreesd dat Facebook de slag om de jongste gebruikers (tieners) zou gaan missen door diensten als Snapchat. Maar dat lijkt nu allemaal mee te vallen.
We verhogen onze wpa-taxatie voor dit jaar naar van $4,90 naar $5,75. Dat zou ten opzichte van 2016 een stijging betekenen van ruim 64%. Voor volgend jaar verwachten we een minder sterke winstgroei. Dat komt omdat het aantal gebruikers niet zo hard meer zal groeien, net als de opbrengst per gebruiker. Desondanks verhogen we onze schatting voor komend jaar van $5,80 naar $6,50. Op die basis is de k/w van Facebook ongeveer 27. Dat is hoog, maar voor een bedrijf dat kwartaal na kwartaal groeicijfers van vele tientallen procenten kan laten zien, valt het mee. Het advies blijft daarom ‘kopen’.
Kwartaalresultaten | |||
In $ mln | kw 3 ‘17 | kw 2 ‘17 | kw 1 ‘17 |
Omzet | 10.328 | 9321 | 8032 |
Nettowinst | 4707 | 3890 | 3059 |
W.p.a. (in $) | 1,59 | 1,32 | 1,04 |