McDonald’s beleeft nieuwe jeugd
De fastfoodketen, zo bekend vanwege de hamburgers, kende enkele jaren een grote dip. De verkopen daalden als wordt gekeken naar dezelfde restaurants. De laatste twee jaar echter zit er weer groei in en recent ook weer in de restaurants in de thuismarkt. McDonald’s worstelde enige tijd met de vraag hoe het op bedrijfseconomisch winstgevende wijze kon voldoen aan de wensen van de klandizie.
De oplossing bleek te zitten in een ander productaanbod. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld de hele dag gebruikmaken van een als ontbijt bedoelde maaltijd. Ook worden nieuwe soorten hamburgers geïntroduceerd, tot sojaburgers aan toe (experiment in Finland). Tevens zat de oplossing in de prijsstelling van zowel de dranken als de maaltijden. Voorts is met automatisering de service verbetert en klanten die minder haast hebben, krijgen bediening aan tafels. Er worden momenteel proeven uitgevoerd met telefonische bestellingen en thuisbezorging, in samenwerking met bezorgbedrijven. Deze veranderingen moeten de omzet verhogen. McDonald’s heeft daarmee succes en doet soortgelijke restaurantketens op deze manier pijn.
Kostenkant
Aan de kostenkant verlaagt het bedrijf het aandeel in de omzet van de eigen restaurants door de verkoop ‘uit te besteden’ aan franchisers. Zij krijgen veel faciliteiten van McDonald’s, werken onder die naam en betalen daarvoor commissie. McDonald’s verplaatst zo het ondernemersrisico naar hen, wat leidt tot lagere investeringen en stabielere inkomsten.
Operationele prestaties McDonald’s
Na een goed tweede kwartaal steeg in het derde kwartaal de vergelijkbare omzet met 6%. Hierdoor – en door aandeleninkoop – steeg de autonome nettowinst per aandeel met 7% (zonder wisselkoerseffecten). De groeiperspectieven blijven de komende jaren goed. Ondanks de k/w van 26 verhogen we daarom ons advies voor McDonald’s van ‘houden’ naar ‘kopen’.